Да откриеш детска градина за своето дете е може би едно от първите сериозни предизвикателства за всеки родител. Изискванията са толкова много, гледаш интериора, екстериора, искаш да се запознаеш с целия персонал, да знаеш в детайли образователната програма. Но истината е, че просто се притесняваш как ще оставиш най-милото си същество сред непознати, как ще се чувства то там и дали някой ще се грижи така добре за него, както ти се иска.
Мисията може да ти се струва трудна, но не е и невъзможна. Защото все още има хора, за които детското образование е призвание и има места, на които децата и тяхното развитие продължават да бъдат приоритет. И днес искам да ти разкажа за едно такова място.
Частна детска градина „Веда” промeня образователната среда като част от образователен комплекс, в който са включени основно училище и гимназия. Така още от самото начало, детето открива нов дом, в който грижата за него е цялостна, развитието на личността му се проследява през всички етапи на следващите години и то разгръща пълния си потенциал.
Това, което прави „Веда” наистина специално и уникално място далеч не е само иновативната авторска образователна програма, нито дори активното общуване с децата на немски език. „Тайното оръжие” всъщност е любовта – вложена от първия ден в изграждането, а след това и в поддържането на детската градина. Именно тя превръща „Веда” в дом за всяко едно дете, сигурно място, на което родителите спокойно и с радост да поверяват своите мъници и да гледат как те се превръщат в самостоятелни, уверени и щастливи личности.
За да разберем как се ражда идеята за „Веда”, през какви етапи минава развитието ѝ и как изглежда нейната философия днес, давам думата на Мирела Деннер, директор на Частна детска градина с немски език „Веда”. Тя е част от сбъдването на тази мечта от ден първи преди повече от 20 години и то пo един много специален начин…
Здравейте, Мирела. Бихте ли се представили като за начало на нашите читатели в личен и професионален план?
Казвам се Мирела Деннер, на 37 години съм и съм директор на Частна детска градина с немски език „Веда”. Освен от ранно детско възпитание се интересувам от градинарство, обичам да пътувам със семейството си и да преоткривам красотата на България, да карам ски и колело.
Вече над 20 години Частно средно училище с немски език „Веда” променя образователната среда в България. Как го постигате? Кои са вашите най-силни страни?
През 1998 г., когато моята майка постави началото на „Веда”, аз бях на 14 години и вече си представях, че ще работя рамо до рамо с нея.
Много ясно си спомням онзи плам, с който тя обединяваше родители и учители в името на тази възвишена цел – създаването на най-добрата среда за цялостно развитие на децата – емоционално, психологическо, научно, физическо…
Спомням си как цялото лято преди откриването на първата ни учебна година ремонтирахме сградата, която бяхме наели. Участваха цялото ни семейство, приятели, бъдещи учители и родители. Това сякаш беше един жив организъм, който с много ръце и една обща душа работеше неуморно и се зареждаше от един типично възрожденски дух.
Може би ще прозвучи архаично и си давам сметка, че много от днешните собственици на частни образователни институции не биха ме разбрали, но „Веда” никога не е била бизнес модел. Поради спецификата на времето и строя, в които са израснали, хората от поколението на майка ми нямат кой знае какво отношение към печалбата. Но за сметка на това са идеалисти и имат отношение към доброто образование.
В този идеализъм се крие и отговорът на въпроса кои са нашите силни страни – ние влагаме душата си в работата с децата. А когато се работи с любов, резултатите идват естествено.
С годините успяхме да влезем в един непрекъснат режим на творчество и вдъхновение. Развиваме се в партньорство с Нов български университет и Софийски университет „Св. Климент Охридски”, на които сме базови детска градина и училище. Постоянен участник сме в PASCH – международна програма на Външното министерство на ФРГ и сме DSD училище и сертифициран център за подготовка на ученици за полагане на изпити към Cambridge Assessment English. „Веда” е едно от първите иновативни училища в страната, първият частен Coder Dodjo клуб по програмиране в България, в който участват и родителите.
Как се роди идеята за образователен комплекс – детска градина, основно училище и гимназия затварят кръга и несъмнено дават уникалната възможност да предоставите цялостна концепция за развитието на едно дете?
Всичко се случи последователно и естествено. „Веда” започна своя път като основно училище с около 50 ученика. Но много скоро родителите поискаха да обучаваме и по-малките братя и сестри. Ето как, съвсем естествено, кандидатствахме и получихме лиценз от МОН за откриване на детска градина, а когато най-големите ни ученици достигнаха гимназиална възраст те не си представяха да се разделят с „Веда” и ние разбрахме, че е дошло време за откриване на гимназия.
Разбира се, възможността, която имаме за работа с децата от две до осемнайсетгодишна възраст ни позволява да разгърнем една добре обмислена философия за развитие на цялостни, самодостатъчни, образовани и успешни личности. И не случайно казваме, че програмата ни е уникална, защото тя е развивана и подобрявана с идеята, че всяко дете става част от нашето семейство. А за семейството си човек винаги прави само най-доброто.
Майка ви полага основите на един различен модел на образование преди повече от 20 години. Вие продължавате нейната мисия и днес работите заедно. Лесно ли намирате общ език и как изглежда работният ви процес?
Преди 24 години майка ми осъзна, че за да постигнеш високи резултати трябва да работиш по нов начин. Така тя, заедно с екипа на „Веда”, създаде програмата, която ни позволява да държим стабилно първите места на външни оценявания, матури и различни образователни национални и международни състезания.
Майка ми е отличен специалист в своята област. Тя е с педагогическо образование и освен начален учител е и дългогодишен преподавател по експериментална педагогика в Софийския университет. А в дома на един педагог няма как да израснеш без да се интересуваш от образователни модели, възпитание и детско развитие.
Освен това, тя е много силен и борбен човек, от когото продължавам да се уча. Както у дома, така и на работа разпределяме задачите си и успяваме да работим в хармония. Разбира се, не винаги сме на едно мнение, но, когато спорим, натрупаният опит среща новаторството и тогава се раждат новите идеи.
Вие сте учили в Германия. Какво от наученото там донесохте със себе си и вложихте в развитието на „Веда”?
Завърших висшето си образование в Германия, в Отто-Фрийдрих Университет, гр. Бамберг, със специалност психология. Това беше логичното развитие на интереса ми към проблемите на образованието, в които бях потопена от малко дете.
В Германия погледнах на възпитателния процес от един нов ъгъл, запознах се с нестандартни за България образователни модели, научих се да бъда отворена към експерименти и лесно да отсявам полезното в работата с децата.
Но годините, които прекарах там, ме накараха да заобичам още по-силно нашата плодородна българска земя.
За мен връзката с природата, с цикличността на сезоните и естествените процеси са изключително важни за формирането на осъзнати и уравновесени личности.
В нашата детска градина не се гледа телевизия. За сметка на това децата прекарват възможно най-много време навън, сред природата, имат зеленчукова градина, за която сами се грижат, а в летния сезон заниманията ни се провеждат на открито.
В Германия осъзнах и колко важни са корените за идентичността на един човек. Затова, наред с немските празници, във „Веда” държим на българските традиции и фолклор.
Може ли да ни споделите малко повече за авторската учебна програма в детска градина „Веда”, кои са основните моменти в нея и върху какво акцентира?
Изграждането на жив познавателен интерес у детето и непрекъснатото разширяване обхвата на неговото внимание са основни задачи за детската градина. Ние сме разработили специална програма за изграждането на тези изключително важни качества, необходими за обучението в първи клас.
В предучилищна група често гостуват преподаватели от училище „Веда”, които осъществяват плавния преход към училищния живот и внимателно проследяват индивидуалното развитие на всяко дете.
Авторската ни учебна програма по немски език е базирана на сезоните и празниците в немскоговорящите държави. С нейна помощ, в различните степени на предучилищно образование спираловидно се натрупват знания за немската култура и умения за използване на езика.
„Веда” е единствената детска градина, в която с децата се работи по 30 часа седмично на немски език.
В програмата ни са включени учене сред природата, рециклиране, музикално-ритмични игри, подпомагане развитието на речта с логоритмични игри още от тригодишна възраст.
Какви допълнителни занимания са осигурени за най-малките в детската градина?
Нашата учебна програма е доста богата и наситена, но въпреки това предлагаме и допълнителни занимания. Те са подбрани с цел да подпомогнат развитието на децата – както физическо, така и емоционално, и умствено.
За тялото предлагаме плуване, футбол, народни танци и модерни танци, ски училище и изправителна гимнастика.
За ума и въображението се грижим със STEM – детски научен клас и игра със свободни части и творчество с материали за рециклиране.
За емоциите работим по метода Орф-Шулверк.
Освен това готвим, грижим се за зеленчукови градини, организираме горска детска градина и посещаваме музеи, театри и различни институции – например пожарната, БЧК и др.
Ранното чуждоезиково обучение е приоритет за много родители, но други се колебаят или дори предпочитат да изчакат. Защо всъщност то е от такова значение за децата?
Ранното чуждоезиково обучение развива уменията за слушане, наблюдение, сравняване, решаване на проблеми, критично мислене и др. Тези умения остават за цял живот и подготвят децата за училището и за живота.
От раждането до третата година мозъкът на детето работи като устройство за съхранение на информация. През този период децата са в състояние да възприемат и обработват огромни количества информация, схващат всичко в движение, впечатляват се и запомнят детайли, обхванати са от невероятна жажда за знания и са готови да сътрудничат на възрастните.
До шестгодишна възраст около 80% от мозъчните клетки вече са развити, ето защо периодът от 2 до 6 е безкрайно важен за възприемане на чужди езици.
От какво значение е участието на родителите в образователния процес и как ги въвличате в него?
Родителите са изключително важно звено в образователния процес на „Веда”.
Връзката между детската градина и родителите е много силна и важна за развитието на децата. Както децата стават част от голямото „Веда” семейство, така и ние ставаме част от семействата на децата. А родителите участват активно в живота на детската градина. Нашата цел не е да отделяме децата от родителите, а да търсим начини да ги сближаваме емоционално.
За тази цел сме създали няколко инициативи, в които родителите са главни действащи лица.
Любими за родителите са правенето на мартеници заедно с децата в детската градина, съвместните танци, както и фестивалът на науката, в който децата показват наученото през годината.
Вие самата сте майка и несъмнено личният и професионалният опит се преплитат. От гледна точка на родител какво смятате, че е от най-голямо значение именно за първите години на децата извън дома, когато прекрачат прага на детската градина?
За мен най-важно е да се изгради доверие между семейството и детската градина. Родителите искрено трябва да вярват, че това е най-полезното и добро място за тяхното дете, където времето ще бъде използвано креативно и ще бъде изпълнено с разнообразни и умело поднесени занимания, чиято цел е пълноценното и многостранно развитие на детската личност. И най-важното – всичко това да се прави с любов и отдаденост.
Последните две години несъмнено изправиха образованието пред сериозни изпитания. Какво е вашето мнение за онлайн обучението и как се справяте с предизвикателствата на времената, в които живеем?
Постарахме се трудностите и пречките да не ни сломят, а напротив – да извадят най-креативното от всеки колега. Още с първото затваряне започнахме да заснемаме педагогически ситуации, които изпращахме на родителите. Всеки учител търсеше най-интересното място за своя нов „урок”. Включвахме живи зайчета, котки, кокошки, птици, в употреба влязоха всички по-интересни карнавални костюми. Появиха се нови герои – мечета, мъдри бухали и зайчета. Така запазихме жива връзката с децата.
Продължихме да работим с тях и не дадохме възможност пандемичната обстановка в страната да им се отрази неблагоприятно. Това не би могло да се случи без родителите, бяхме страхотен екип, за което много им благодарим.
Изглежда все по-трудно става задържането на интереса на децата. Как успявате да мотивирате децата на „Веда”?
Както вече споменах, в нашата детска градина няма телевизор. А в училище не позволяваме използването на телефони. Това са едни прости стъпки за чисто механично премахване на основния дразнител и причината за липса на концентрация.
Но по-дълбоката и продължителна работа, която извършваме ежедневно, е тази, която създава усещане за свързаност между учителите и децата, изграждане на доверие, общуване с уважение.
Освен това се стараем още от детската градина да поставим правилните и стабилни основи. Създаваме навици за качествено прекарване на времето със стремеж към знания, откривателство и експериментиране. Когато децата имат възможност да се докоснат до богатството и постиженията на света чрез наука, литература, музика, това остава отпечатък у тях и тяхната любознателност бива задействана. Затова във „Веда” не се опитваме да задържим интереса на децата, а следваме техните интереси, защото им даваме възможност да ги развият и задълбочат.
Мисията на сайта ви започва с думите „Ние вярваме, че успешното дете е щастливото дете”. Какво прави днешните деца щастливи по ваши наблюдения?
Ще ви разкажа една реална случка, която е много показателна. По средата на учебната година при нас дойде баща, с молба да приемем неговото дете. Сподели, че то е избягало от градината, в която е записано и след дълго търсене са го намерили пред вратата на техния дом. На въпроса защо го е направило, детето отговорило, че му е било скучно.
Мисля, че това най-добре илюстрира кое прави съвременното дете щастливо – смислената, креативна, развиваща и разнообразна работа, която дава нови знания и умения.
Интересната организация на деня, любовта и вниманието към детето, умелото редуване на различни видове дейност, които поддържат детския интерес, заниманията сред природата, методически правилно изработване на седмичната програма и най-важното – любов, доверие и грижа към малките хора. Това прави нашите деца истински щастливи.
* Материалът е реализиран в партньорство с частна детска градина „Веда”.