Преди да станем родители не подозираме каква огромна част от живота и бюджета ни ще заемат играчките. На пазара ни очаква неограничен избор и понякога залитаме в свръх консуматорство с идеята да зарадваме децата си, но после си блъскаме главата в стената, когато играчките не са интересни, заемат много място или се счупят на втората игра. А когато към колекцията вкъщи прибавим и подаръците от роднини и приятели е напълно разбираемо, че често се спъваме в играчки на всяка крачка.
Всичко това не може да не ти звучи познато, но едва ли очакваш, че проблемът има решение, нали? Всъщност има и то е колкото гениално, толкова и съвсем простичко!
Играчки под наем, разбира се!
Концепцията е позната в чужбина под различни форми, но едва в края на миналата година намира поле за изява и в България. Идеята и реализацията са дело на Боряна Левтерова и нейния съпруг Иван – родителите на Антон и Златина. Разбира се, вдъхновението идва от техния дом, претрупан с играчки и желанието им за минималистичен начин на живот. И ето как от необходимост и родителска находчивост се ражда платформата Infinity Toy Box.
С нейна помощ може да наемеш кутия, в която те очакват избраните от каталога играчки и/или книжки. Веднъж в месеца можеш да получиш нова кутия безплатно в избран офис на Спиди (или до врата в София) или да платиш за нова по всяко време. Избраните артикули остават при теб за колкото време искаш. Ако детето се влюби и не иска да се раздели с тях, имаш опция да ги купиш на преференциални цени. Платформата работи на абонаментен принцип – в зависимост от стойността, която заплащаш на месец, можеш да получаваш кутии с артикули на различна обща стойност. (Повече за абонаментните планове виж ТУК.)
Освен за улеснение на родителите в ежедневието, Infinity Toy Box е чудесно решение и за летните месеци – можем да наемем играчки, които да вземем с нас по време на пътуване или пък да се възползваме от каталога, за да организираме парти мечта за малчуганите ни с изобилие от супер интересни играчки.
Възможностите са много, а разходите за семейния бюджет – минимални. Освен това с подобна практика щадим и околната среда, което си е страхотен бонус! Какви още са предимствата на тази иновативна платформа и какви са смелите планове на създателите ѝ за нея, можеш да разбереш от Боряна Левтерова в днешния ни разговор.
Здравей, Боряна. Как би се представилa в личен и професионален план на нашите читатели?
Майка съм на две деца: момче на 5 и момиче на почти 3 и съм основател на Infinity Toy Box. Живях осем години в чужбина – Италия, САЩ, Канада, след което се прибрах в България и работих в сферата на бизнес развитието. Винаги съм имала интерес към предприемачеството и по време на двете ми майчинства тази идея узря, като след второто вече събрах смелост да я реализирам.
Разкажи ни как се роди идеята за Infinity Toy Box?
Винаги съм имала голямо желание да водя минималистичен начин на живот, макар, за съжаление, все още да съм далеч от постигането му. Покрай двете ни деца обаче мечтата ми започна да се отдалечава още повече. Постоянно ни подаряваха дрехи, играчки и какво ли още не, или пък ние купувахме неща, които бързо биваха надраснати или изобщо нехаресани. За един рожден ден на сина ми му подариха скъпа писта с колички. В първите 20 минути игра той счупи част от пистата и цялата инсталация стана неизползваема, защото не успяхме да открием такава резервна част.
Започнах да правя проучване и се оказа, че това е проблем, който засяга родителите по цял свят. Освен това индустрията, произвеждаща играчки, е голяма (100 милиарда долара), расте стабилно дори и по време на пандемията от Ковид, и е много голям замърсител.
Открих, че в световен мащаб има някои компании, които разрешават този проблем чрез абонамент за детски стоки под наем, но нито една не се е развила на повече от един пазар.
Тествах различни готови платформи, които да ползвам, но нито една не отговаряше на нуждите, които, според мен, би имал такъв бизнес. Тогава мъжът ми, който е завършил MIT и има богат опит в сферата на технологиите, предложи да напишем собствен софтуер, който да подкрепи бизнес модела. Така се роди Infinity Toy Box, която официално стартира през декември 2021-а.
Потребителите първоначално скептични ли бяха към платфoрмата или напротив, припознаха я като дълго чакано решение на техен проблем?
Няма да забравя как една (напълно непозната) клиентка ме посрещна, когато първия път ѝ носих кутията с думите: „Хайде де, знаете ли колко отдавна чаках такава услуга да се появи!”. 😊
Има много хора, които я припознават като дълго чакано решение на проблем. Обикновено причините са няколко. Много често хората нямат място да съхраняват обемни продукти (тип learning tower или надуваем замък). Други искат да пробват нещо (например пиклер триъгълник), за да се уверят, че на детето ще му е интересно. Има някои, които го връщат след една седмица и казват: „Оказа се, че детето ми не обича да се катери.”. Други имат деца в различни възрасти и искат да има за всекиго по нещо, без да плащат за закупуването на цялото това разнообразие. Вече имаме и клиенти, които са наемали за партита. Потърсиха ни и бизнеси: логопедични центрове, Киндиру, дори и Happy вече са ни клиент.
Разбира се, има и скептични хора, но все пак това е съвсем нова услуга на пазара и отнема време да се обучат потребителите за нейните предимства.
Infinity Toy Box функционира на абонаментен принцип. Може ли да ни обясниш малко повече за него?
В момента имаме три плана: Мини, Класик и Макси, които дават достъп до играчки (и книги, игри и т.н.) на определена стойност. В рамките на това, клиентите избират, каквото решат: може да е 1-2 големи продукта, може да са 8 малки. Веднъж в месеца имат безплатна доставка, иначе може да сменят по всяко време, но трябва да заплатят.
Абонаментът може да се замрази или спре по всяко време, което много допада на клиентите ни, понеже всички знаем, че животът с деца е непредвидим. 😊 Предстои ни да разширим опциите за наемане, за да станат още по-гъвкави.
Също така предлагате и безплатен тест. Как е организирана тази възможност?
Безплатният тест е възможност за всеки клиент да опита услугата напълно безплатно, със заплатен от нас транспорт, като целта е повече хора да разберат за нея. Клиентът има 7 дена от момента, в който получи кутията. Ако желае да се абонира след това, 7-те дена не се приспадат, остават си безплатни.
По-голямата част от клиентите се абонират за поне месец след това. Има и такива, които не се, но се връщат след няколко месеца, когато детенцето вече е поотраснало, така че този безплатен тест се „изплаща” във времето.
Случва ли се играчките да се връщат със сериозни следи от употреба или родители да не могат да върнат играчка, защото децата не искат да се разделят с нея? Как решавате подобни казуси?
Политиката ни е следната: ако играчката има козметични следи в следствие на нормална употреба, клиентът не дължи нищо. Ако играчката е повредена до степен, в която не може по никакъв начин да се поправи и ползва от следващ човек, тогава молим клиентът да заплати остатъчната ѝ стойност (покупната стойност, намалена според броя предишни ползвания и заплатеното до момента от клиента).
До момента сме имали няколко случая, в които клиенти сами пожелават да закупят нещо, понеже са го повредили, като в повечето случаи им казваме, че такъв тип повреда е включена в абонамента. Козметичните повреди поправяме ние, с цел да удължим живота на всеки продукт. Спрямо процента щети, който бяхме заложили в бизнес модела преди да започнем, до момента се движим много по-добре от очакваното.
Как поддържате играчките в изряден вид?
Следваме протокол, който включва следните стъпки:
1. Преглед за цялост: преглеждаме всички ръбове за счупвания, електрониката дали работи, ако има части, дали всички са там и т.н.
2. Повърхностно почистване: почистваме за следи от употреба от предния клиент, като понякога тази стъпка се слива със следващата (дезинфекция), но понякога се налага да са различни. Давам пример: при леготата, когато с тях се играе на килим, отдолу в дупчиците им се задържат мъхчета. Тези мъхчета трябва първо да бъдат измити под течаща вода, преди легото да бъде дезинфекцирано. По същия начин е и с продукти тип Орто Пъзел.
3. Дезинфекция: става според вида на продукта, като сме съгласували процеса с РЗИ. По тяхна заръка, основно ползваме спирт, за някои продукти се налага да бъдат прани, в склада пък имаме включена постоянно и UV лампа.
Миналата година спечелихте награда в КСО платформата „Вселена от възможности” на Пощенска банка. Това какви врати отвори пред вас?
Миналата година спечелихме 40 000 лв. от конкурса ClimAccelerator Black Sea (Climate-KIC) и 10 000 лв. от Пощенска банка. Ползвахме ги, за да доразвием технологията си и да закупим първоначален инвентар. Също толкова важно обаче беше, че тези победи ни дадоха още повече увереност и хъс, а покрай конкурсите се запознахме с много интересни стартъпи, с някои от които в момента си партнираме под различни форми.
Какви са плановете за бъдещето на Infinity Toy Box?
Плановете ни до миналата седмица бяха да продължим да изглаждаме концепцията в България, след което да я разрастваме в чужбина чрез франчайз. Тази седмица участваме в румънски акселератор, на който ще се обучаваме как да правим фъндрейзинг. Миналия петък най-големият ни и най-добре финансиран до момента конкурент, който се намира в Англия, обяви, че е пред фалит и остави хиляди клиенти без услугата си, така че плановете ни рязко се промениха и сега ми предстои пътуване натам.
Що се отнася до България, най-важно за нас е все повече хора да чуят за услугата и да я тестват. Имаме безплатен 7-дневен тест, след който голяма част от клиентите избират да продължат абонамента си. Тези, които избират да не го направят пък, дават изключително ценна обратна връзка: например, че биха искали повече Монтесори играчки за възраст от 0 до 1 година или пък обратното – настолни игри за по-голямо братче или сестриче.
Наскоро пуснахме анкета за това какво хората биха желали да наемат през пролетно-летния период и, за мое щастие, много от настоящите и потенциални клиенти я попълниха, така че сега обновяваме продуктовото портфолио на база техните желания.
Как ти самата избираш играчките, които купуваш за своите деца?
Честно казано, откакто развивам Infinity Toy Box, почти не купувам нищо, ползват си неща от платформата. Вчера купих на сина ми първи скейтборд от Decathlon и ми направи прекрасно впечатление как на касата дамата ни обърна внимание, че имаме 14-дневен срок да го ползваме и върнем, ако детето не го хареса или му е рано. Това съвпада много точно с моите възгледи и предпочитам, когато пазарувам за лични цели, да е от такива брандове.