Всички добре знаем вече коя е Мария Монтесори – единствената жена педагог, допринесла за развитието на хода в педагогическото мислене през ХХ век. Два пъти предлаганата за Нобелова награда, Монтесори и училищата, работещи по нейната методика, са вписани в Книгата за рекорди на Гинес.
Дълги години методиката ѝ е поставяна под съмнение, но не можем да пренебрегнем факта, че този вид обучение и отглеждане на деца се приема повече от добре от известни личности, както и британските престолонаследници принц Уилям и принц Хари. Подобен избор са направили за дъщеря си Бил и Хилари Клинтън, Майкъл Дъглас, Габриел Гарсия Маркес, основателят на Google Сергей Брийн, а многобройните внуци на Лев Толстой до един са израснали и обучавани в Монтесори среда.
Защо Монтесори е толкова предпочитан метод за детско развитие, както и различни идеи за игри вкъщи, ще разберем от Силвена – майка на прекрасната петгодишна принцеса – Зори. В свободното си време двете правят свещи от чист пчелен восък Candle fairy, заобиколени от прекрасната природа на Средна гора, а ето какво споделя Силвена за интереса си към Метода Монтесори:
“Първият ми допир до Монтесори беше през бременността, а година по-късно се запознах с него по-обстойно в университета, където завърших бакалавърска степен Педагогика. До ден днешен взаимствам от метода и съм впечатлена от наблюдаваните резултати върху дъщеря ми. Всички вкъщи много харесваме игрите и минималистичния начин на живот, водени от идеята на Мария Монтесори, затова нямам търпение да споделя повече за тях!
Виж още: Как Монтесори влезе в дома ми
Разбирането на Мария Монтесори относно детското развитие
В живота на всеки човек има уникален период, който Монтесори нарича „божествен дар“. Това са първите три години на всеки човек. Именно през този период човекът притежава уникалната способност за възприемане и усвояване на информация. Монтесори нарича тази спецификация „абсорбиращ ум“. Точно в този период малкото дете е способно да усвоява всичко, което го заобикаля, с помощта на сетивата си – език, култура, външни впечатления.
В тази статия ще ви дадем няколко идеи как децата да прекарват ползотворно своето време вкъщи и каква е вашата роля в изготвянето на подходяща среда за тези занимания.
Първото нещо, което трябва да направите във възпитанието на вашето дете е, да го подтиквате към самостоятелност, а подходящото време, в което то трябва да започне да се учи на самостоятелност, е възможно най-рано.
Първите признаци на самостоятелност, които, разбира се, вие трябва да насърчавате, може да забележите около третата годинка на детето ви. Примери за самостоятелност може да откриете в желанието на детето само да закопчае копчето на жилетката си, да обуе панталона само, да сресва косата си. След заветните думички „Мога сам“ идва вашата роля на освобождаващ родител. Тук е момента вие да подкрепяте детето си, да го хвалите, да му затвърждавате вашата радост от неговата самостоятелност чрез похвали и поздравления. Давайте свобода на детето да ви копира – нека измие своята чашка, нека избърши масичката си след хранене. Съвсем скоро то ще прави тези неща учудващо добре.
След този бърз възход в уменията на детето ви е време да се погрижите за неговото удобство. Създавайки удобна среда на малкия човек, той ще се чувства сигурен в действията си и ще проявява все по-голямо желание за самостоятелност. Удобната среда за игра ще развие у детето ви увереност и силно въображение, не забравяйте това!
Занимания в домашна среда
Използвайте подръчни материали, които има във всеки дом – копчета, мъниста, стари гердани, парчета плат, топчета, домакинска гъба, купи, кутийки и други. За упражненията с вода е добре да си набавите престилка, кърпа, гъба и парцал за избърсване на пода. След игрите с насипни материали ще ви бъдат необходими метличка и лопатка. Важно е след всяка игра работно място да се почисти и всички материали да бъдат прибрани на своите места – децата най-вече участват в това.
Упражнения с вода
Изцеждане на гъба
* Две дълбоки купи;
* Гъба;
* Поднос;
* Кана с вода
Наливаме малко вода от каната в едната купа, с помощта на гъба я пренасяме в другата купа, която е допряна до първата.
Тази игра подобрява координацията на движенията, концентрацията и задвижва мускулите на ръцете. Добре е упражнението да се направи и с двете ръце.
Преливане на вода през фуния
* Кана с вода;
* Фуния;
* Висока чаша;
* Поднос;
* Гъба
От каната преливаме вода в чашата през фуния. След приключване на работата избърсваме разляната вода с помощта на гъбата. Детето се учи да използва фуния, да координира движенията си и да се концентрира. Тренират се мускулите на ръцете.
Разбиваме пяна
* Поднос;
* Малка купа с вода;
* Тел за разбиване;
* Течен сапун;
* Кърпа/гъба
Добавяме сапун в купата с водата, с помощта на телта разбиваме водата до образуване на пяна. След работа забърсваме изляната течност по подноса с помощта на кърпа или гъба. Детето се учи да използва тел за разбиване, тренира координацията на движенията си, развива мускулите на ръцете.
Упражнения с насипни материали
Купа с изненади
* Средна купа;
* Дребни фигурки;
* Зърна (леща, пшеница, боб);
* Метла;
* Лопатка
Сипваме зърна в купата и слагаме в нея дребните фигурки (малки играчки, копчета, камъчета). Зърната трябва обстойно да покрият играчките. Задачата на детето е да открие дребните предмети и да ги подреди на масата пред него. Добре е дребните изненади да се сменят периодично, за да може детето да остане заинтересовано. След приключване на играта, разсипаните зърна се събират с помощта на метличка и лопатка. С тази игра детето е концентрирано, но и отпуснато и разтоварено. Моментът на изненада поддържа неговия интерес и стимулира въображението му.
Пресипване от кана в кана
* Две малки кани за мляко;
* Поднос;
* Зърна (леща, боб, пшеница);
* Метла ;
* Лопатка
Играта се изразява в това, детето да пресипва зърната от едната кана в другата. След приключване измитаме падналите зърна с помощта на метличка и лопатка. С това упражнение детето се учи да координира своите движения, развива самостоятелност и тренира мускулите на ръцете си.
Сортиране на зърна
* Три купички;
* Различни на цвят бобчета (кафяв и бял)
В една паничка изсипваме всички бобчета и показваме на детето как да сортира зърната по цветове в другите две купички. Не забравяме да назоваваме цветовете на зърната. С помощта на тази игра детето упражнява своята концентрация, научава названията на цветове и тренира пръстите на ръцете си.
Това са само част от безбройните занимания в домашна среда. Имате ли си и вие ваши подобни любими игри по Метода Монтесори? То сподели с нас в социалните мрежи, за да достигнат до повече мамми и техните мъници!”
___________________
Виж още: Селекция с книги, предмети и играчки по метода Монтесори на „Малки съкровища” (www.malkisakrovishta.bg) – нашата платформа за препродажба на детски стоки от майка на майка
* Благодарим на Силвена, че сподели с нас знанията си относно Монтесори и ни даде чудесни идеи за игри вкъщи! Ако искаш и ти да споделиш своите съвети, опит или лична история, винаги можеш да ни пишеш на mammi.info@gmail.com 🙂