fbpx

18 навика, от които да се откажеш, преди да забременееш

Искаш да имаш бебе? Погрижи се за себе си още сега!

Знаеш приказката, че здравите майки, раждат здрави бебета. Не чакай да забременееш, за да се откажеш от някои лоши навици, започни сега. Хубавото е, че твоята подготовка трябва да върви паралелно с тази на мъжа до теб. Той също е добре да започне да води по-здравословен начин на живот. Така увеличавате шансовете си за успешно зачеване, спокойна бременност и здраво бебе

КОГА ДА ЗАПОЧНЕШ С ПОДГОТОВКА ЗА ЗАБРЕМЕНЯВАНЕ? 

От гледна точна на биологията, се препоръчва да започнеш подготовка на тялото за забременяваме 4 месеца по-рано. Това е времето, необходимо за „вербуване” на фоликулите – тези яйцеклетки, които ще станат доминантни и ще бъдат годни за оплождане. 

За мъжете е препоръчително подготовката да започне 3 месеца по-рано, защото образуването на сперматозоиди е с продължителност около 90 дни. А с правилна грижа за себе си, качеството им се подобрява. 

Това са минималните периоди на подготовка за зачеване, така че може да започнеш и по-рано. 

Виж още: 8 съвета как да подготвим тялото за забременяване

преди да забременееш
Кредит: Unsplash

НАВИЦИ, ОТ КОИТО ДА СЕ ОТКАЖЕШ, ПРЕДИ ДА ЗАБРЕМЕНЕЕШ 

1. Откажи цигарите

Тютюнопушенeто, както активното, така и пасивното, влияе негативно върху развитието на бременността. Не само никотинът, но всички над 2000 химични вещества в цигарите, могат да доведат до репродуктивни проблеми за двойката

Пушенето води до преждевременно стареене на яйчниците и така по-бързо ще изчерпиш яйчниковия резерв на организма. При мъжете пък тютюнопушенето се отразява на качеството на сперматозоидите. Препоръчва се и двамата партньори да спрат цигарите, ако искат да имат по-голяма успеваемост при зачеване. 

2. Ограничи алкохола

Алкохолът води до интоксикация в организма, без значение от количеството, което приемаш. Това повишава риска от поява на проблеми при зачеване, от спонтанен аборт и от увреждане в развитието на плода. 

В по-големи количества, алкохолът води до нарушения в месечния цикъл, липса на овулация, неправилно развитие на маточната лигавица и повишени нива на хормона пролактин

При мъжете употребата на алкохол води до проблеми във функциите на черния дроб, повишаване нивата на хормона естроген и влошаване качеството на сперматозоидите

3. Забрави за наркотичните вещества

Едва ли има смисъл да обяснявам защо. Наркотичните вещества могат да нанесат пагубен ефект върху образуването на качествени яйцеклетки и сперматозоиди. Това води до отсъствие на овулация и менструация, проблеми във фалопиевите тръби, т.е. до проблеми със зачеването. Употребата на наркотични вещества при мъжете води до импотентност и намалена подвижност на сперматозоидите

4. Без кортикостероиди и анаболни препарати

Те пряко засягат фертилитета. Водят до смушения в месечния цикъл и овулацията. А при мъжете до сексуална дисфункция. Освен това могат завинаги да влошат качеството на сперматозоидите. 

5. Намали рафинираната захар и бялото брашно

Ако можеш да се откажеш от захарта и бялото брашно или поне да ги сведеш до минимум по време на подготовката за зачеване, ще имаш много по-голяма успеваемост. В противен случай може да повишиш нивото на кръвната захар в организма, да се появят вътрешни възпалителни процеси, което се отразява на плодовитостта. Придържай се към по-здравословно и балансирано хранене, както ти, така и твоят партньор. 

Виж още: Михаела Белорешка споделя как храненето ни помага да тръгнем по пътя на промяната

преди да забременееш
Кредит: Pexels
6. Намали кофеина

Макар учените все още да спорят дали кофеинът води до проблеми със зачеването и до спонтанен аборт, намаляването на кафетата винаги е добро решение. Ако пиеш по няколко кафета на ден, опитай се да ги намалиш до едно, а с времето да го заместиш с безкофеиново кафе или с чай. Кофеинът превъзбужда нервната системата, а ти със сигурност не искаш това, ако правиш опити за забременяване. 

7. Откажи се от газираните напитки и „натуралните сокове”

Газираните напитки и т. нар. „натурални сокове” с годност от няколко години са с много високо съдържание на захар. Прекомерната им консумация увеличава кръвната захар и оказва негативен ефект върху опитите за забременяване. 

8. Избягвай риби, богати на живак

Рибите съдържат много полезни вещества за организма, като Омега 3, но някои видове не се препоръчват, особено в периода, в който подготвяш тялото си за забременяване. Това са: скумрия, риба тон и акула. Те имат по-голямо съдържание на живак, който се натрупва в организма, затова ги избягвай.

9. Намали стреса

Това май е един от най-трудните навици, с които да се бориш в ежедневието. Високите нива на стрес обаче могат да възпрепятстват зачеването, тъй като организмът е в отбранителна позиция и винаги на щрек. Той е готов да се бори при всяка възникнала опасност. А за да се случи зачеване, е нужно спокойствие

Намали работата и отговорностите, с които обикновено се натоварваш. Направи дома си по-уютен, отстрани проблемите, които те тревожат. Отделяй повече време за приятни занимания – почивка вкъщи, разходки сред природата, срещи с приятели, някое интересно хоби. 

Кредит: Freepik
10. Преразгледай препаратите за почистване

Замисляла ли си се в колко токсична среда живееш? Всички почистващи препарати у дома са коктейл от химикали, които всекидневно вдишваш или приемаш чрез кожата, щом се докоснеш до изчистените с тях повърхности. Отърви се от химикалите в дома и заложи на природни препарати за почистване – лимон, оцет, хлебна сода. Ако не ти се занимава с това, най-добре инвестирай в парочистачка. Така ще си сигурна, че си елиминирала голяма част от токсините у дома. 

11. Разчисти вредната козметика

Прочети съдържанието на любимата ти козметика. Често в нея има десетки химикали и непознати съставки. Преориентирай се към био козметика, с натурален състав. В периода на подготовка за зачеване намали броя на козметичните препарати, които използваш и остави само най-необходимото. Под козметика нямам предвид само гримове и кремове. Преразгледай избора си на сапун, шампоан, балсам, дори прах за пране и всичко, което поставяш върху кожата или косата си ежедневно. 

12. Отдели време за пълноценен сън

Добрият сън е механизмът, с който организмът ти се възстановява. Той лекува всяко напрежение и неразположение. Осигури си спокоен сън и то редовно. Лягай си рано, защото времето на здравословния сън е между 22:00 и 02:00 часа. Спри звука на телефона си, изключи интернета и телевизора и всичко, което може да смущава съня ти. Превърни спалнята в уютно местенце. Винаги проветрявай помещението, преди да легнеш и изключи всички светлини. Така ще осигуриш здравословно почива за мозъка си и за целия организъм. 

13. Преустанови ходенето по дискотеки и барове

Алкохол, силна музика, цигарен дим, липса на сън – нямаш нужда от тези неща, ако искаш да забременееш скоро. Преоткрий други занимания като гости по домашно с приятели, кулинарна вечер, посещение на нов ресторант, кино или театър, почивка вкъщи с книга в ръка. 

14. Намали поръчките на храна за вкъщи

Колкото и вкусна да е храната за вкъщи, никога не можеш да си сигурна какво точно слагат в нея и дали всичко е полезно за твоето здраве. Отдели повече време, в което ти или партньорът ти да приготвяте домашна, здравословна и балансирана храна. Така ще сте сигурни с какво се храните и по-лесно ще поддържате ежедневно пълноценно хранене. 

Виж още: 5 вкусни, лесни и здравословни рецепти за из път

Кредит: Freepik
15. Поддържай теглото в норма

За някои дами това може да е по-трудно, но погледни на тялото си като на дом за едно малко човече. Искаш да му е уютно и да получава всичко необходимо, за да расте здраво, нали?

Съществува връзка между наднорменото тегло и смущенията в менструалния цикъл, следователно и в овулацията, което води до поява на симптома на поликистозните яйчници. Дори свалянето на 5 излишни килограма, може да увеличи с 30% шанса за зачеване

При мъжете наднорменото тегло може да се отрази на плодовитостта, така че погрижете се за телата си още сега. 

16. Ограничи времето на телефона и компютъра

Това, че се подготвяш за забременяване, не значи, че по цял ден трябва да стоиш вкъщи и да работиш на телефона и компютъра. Точно обратното. Движи се. Бъди активна. Тренирай умерено, посещавай йога или пилатес, запиши се на танци или се движи по начина, по който ти харесва. Прекомерното време, прекарано на телефона, води до обездвижване, проблеми със зрението и превъзбуждане на нервната система. 

17. Отърви се от токсичните хора

Както почистваш средата вкъщи, така почисти и средата около теб. Ако имаш в обкръжението си хора, които само те натоварват с проблемите и мрачните си настроения, които непрекъснато искат услуги, които те изтощават с присъствието си – ограничи ги. В този момент имаш нужда от спокойствие и приятелски настроена среда. Всички токсични хора трябва да държиш на дистанция или просто да изключиш от живота си

18. Не пропускай гинекологични прегледи 

Ако досега не си била редовна в посещенията си при гинеколога, е време за промяна. Щом ти и партньорът ти сте решили, че искате бебе, посети своя лекар, направи си профилактични изследвания – ехограф, цитонамазка, кръвни изследвания – по негова препоръка. Понякога някакъв малък проблем може да се окаже спънка за зачеване. Открий го и го реши на време.

преди да забременееш
Кредит: Freepik

СЪВЕТИ ЗА ОТКАЗВАНЕ ОТ ЛОШИ НАВИЦИ

Няма какво да се лъжем, отказването от стар навик е доста трудно. Ето няколко практични съвети, които да ти помогнат да се справиш с това предизвикателство.

* Изясни си защо трябва да се откажеш

Направи списък с недостатъците, свързани с твоя лош навик. Какви потенциални рискове крие за теб и твоето бебе? Как ще се подобри животът ти, ако го спреш?

* Замени навика

По-лесно е да се откажеш от един навик, ако го замениш с друг, само че по-здравословен за теб. Например замени бирата с безалкохолна, или сутрешното кафе с билков чай. Превърни ходенето по дискотеки и барове в уютни вечери вкъщи с приятели; бързото хранене навън в готвене с любимия вкъщи. Има ли желание, има и алтернативи!

* Потърси подкрепа

Най-лесният начин е ти и партньорът ти едновременно да се откажете от лошите си навици, за да се подготвите за успешно зачеване. Така ще си давате подкрепа, мотивация и ще следите дали спазвате обещаното. Разбира се, можеш да потърсиш подкрепа в приятелка, минала по този път, или в друг близък човек. 

За да увеличиш шансовете си за забременяване и да дадеш добър старт в развитието на твоето бъдещо дете, погрижи се за себе си днес. Откажи се от вредните навици, които влошават качеството ти на живот.

Потърси подкрепа в партньора си и нека той също последва твоя пример, защото е важно не само твоето здравословно състояние, но и неговото, за да създадете здраво бебе. Грижата днес е инвестиция в бъдещето!

_______________________________________

Сайтът Mammi и неговите материали не са предназначени за лечение, диагностика или предотвратяване на заболявания. Всички материали на Mammi са написани само с образователна цел. Винаги търси съвет от своя лекар или друг квалифициран здравен работник за въпроси, свързани с медицинското ти състояние, както и преди да предприемеш каквато и да е диета, упражнения или други програми, свързани с твоето здраве. 

Боряна Момчиловаhttp://patepisanici.com
Обичам думите, затова станах журналист, обичам движението, затова станах пътешественик. От тази любов се роди блогът ми „Пътеписаници", а професионалното ми пътешествие в медиите продължава. За мен е важно думите ми да имат смисъл и да вълнуват. Колкото повече пътувам, толкова по-ясно виждам, че няма нищо по-хубаво от това да бъдеш жена, майка, да създаваш уют и да даваш любов!

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии