На 33 години съм. И през по-голяма част от тях знаех що е то Черен Петър, но не и Черен Петък. Е, в последните години май всички забравихме за първия, но не и за втория.
И ако до сега успявах умело и целенасочено да се измъкна от „мрежите” на Черния петък, то тази година не бях пощадена. Затова, разбира се, има причина. За черното ми настроение също. Но пък от лимоните реших да направя лимонада и да напиша този текст.
Ще се опитам да ти споделя някои научени с болка уроци, трикове за успешно и разумно пазаруване и някои правни съвети за връщане на стоки. Но преди това нека започна с малко история около началото на шопинг манията, която завладява света в края на всеки ноември.
Виж още: Как да управляваме разумно семейния бюджет
Началото
Разбира се, отново трябва да благодарим на американците! Не стига, че им взехме моминските и ергенските партита, Свети Валентин и Хелоуин, а посегнахме и на техния черен петък.
Традицията води началото си от 50-те години на миналия век, но няма нищо общо с размерите, на които днес сме свидетели. В Щатите Черният петък е петъкът, след Деня на Благодарността, който се чества в четвъртия четвъртък от ноември.
Тогава се дава и официален старт на това, което американците наричат „сезон на коледното пазаруване”.
Защо трябва цял сезон, за да напазаруваш, на мен не ми е ясно. Може би има нещо общо с характерната за американците грандомания. Всичко трябва да е в огромни размери – от хладилниците и къщите, през колите, та чак до периода за пазаруване. Но каквато и да е причината, фактите и цифрите са категорични.
Печалбите не закъсняват
От 2005 година насам Черен петък е най-натовареният ден за пазаруване не само в Щатите, но и по света.
През 2013 година САЩ отбелязват един от рекордите в продажбите с приходи на стойност $56 млрд.!
„Черен петък” постепенно навлиза като търговски похват на пазара и в много други страни по целия свят. На места, какъвто е и случаят у нас, не става въпрос само за един ден, а за поредица от дни на намаления, представяни като „невиждани до сега”.
Ето и малко цифри, които успях да открия – във Великобритания през 2016 година онлайн печалбите за промоционалния период се изчисляват на стойност около $1.64 млрд.! През същата година Германия отчита печалби от $1.18 млрд., a Швейцария – $438 млн.
И ако преди 70 години търговците са припечелвали някой друг долар повече три дни след Деня на Благодарността, то ситуацията днес е коренно различна. Черният петък се е превърнал в нарицателен термин за всяко намаление, което се появява на пазара от началото на ноември.
А докато се отърсим от стреса на Петъка, електронните ни пощи и социалните ни мрежи вече са залети с промоции за Сайбър Понеделника…
Истината е някъде там
Така казваше агент Мълдър от „Досиетата Х”, но какво ли би казал за офертите от Черния петък? Ще ти кажа – „По-скоро има шанс да видиш извънземно, отколкото да си наистина на далавера“… Или поне в България.
И ето защо
Никога не съм пазарувала на Черен петък някъде извън България. Но ще си позволя да цитирам мненията на приятели и познати. Според тях нашите намаления не могат да се сравняват с тези в Щатите, Германия, Великобритания, Белгия, Франция (а сигурно и навсякъде другаде)… Ако до скоро не обръщах внимание на истерията около Черния петък, то тази година тя не ме подмина. И не знам за всички останали държави, но у нас наистина ситуацията е черна, но не и петъчна.
Какво имам предвид? Имам предвид, че не си изпълнен със задоволство, както от идването на уикенда, а по-скоро с огорчение от липсата на истински намаления, които да направят добро на семейния бюджет.
И сега ти можеш да ме попиташ – „Е добре, как да не е оферта комплект съдове за готвене в 13 части (!), намален от 1887 лв. на 429.90 лв.?“. Да, и аз си мислех, че е страхотна сделка, бях готова да тичам за дебитната карта, но само любопитството ме спаси.
Разтърсих се в Гугъл за малко повече информация за марката, която беше представена доста ласкаво на сайта на търговеца. Открих сайта на производителя, открих същия комплект, но с „малката” разлика, че се предлагаше за 364 евро (712 лв.). И това беше основната му цена! В момента е намален на 182 евро (356 лв.). Аз никога не съм била особено добра по математика, но тук не е и нужно. Защото е болезнено очевидно.
И това е само един пример от вчерашния ми опит за пазаруване. Истории такива имам доста. Имам ги, не защото съм шопинг маниак, който като чуе „промоция” и изпада в екстаз. Имам ги по необходимост, от практичност и поради нерешителност.
Съвет: Винаги търси информация за продукта от сайта на производителя.
Защо и аз ли?
В последната една година със съпруга ми сме в процес на изграждането на наш дом. Докато той се разправя с майстори за замазки, плочки, електричество, ВИК и куп други „скучни” неща, аз „пазарувам”.
Виж още: 7 бързи и бюджетни начина да преобразиш дома си
Тъй като много трудно вземам решения, а като ги взема, бързо си променям мнението, знаех, че обзавеждането ще си е приключение. Разглеждах сайтове, запазвах си мебели, уреди, матраци, лампи и какво ли още не на скрийншот, за да мога да сравнявам цени, модели, промоции…
И сега, когато Черният петък дойде, аз осъзнах колко всъщност черен е той…
Търговците масово си вдигат цените, след което правят намаление, с което или са малко над първоначалната цена или малко под нея. Процентът обявено намаление обаче далеч не е реален.
Ето друг пример с един от матраците, който бях харесала. Преди няколко месеца той струваше 1635 лв. Открих го в момент на промоция от 1471 лв. Тогава още беше рано за матрак и той остана да чака ред. Мислех си, че тъкмо за Черния петък ще мога да го взема, току виж има и по-добро намаление. Каква обаче беше изненадата ми, когато видях, че основната му цена сега е 1689 лв., а новата, след намаление – 1539 лв.
Не ме разбирай погрешно, изобщо не става въпрос за разликата от 68 лева. Става въпрос за загубата на доверие и за търговските трикове, които хвърлят прах в очите на клиентите с едната ръка, докато с другата ги потупват по рамото все едно им правят голяма услуга.
Днес, в магазин за матраци, се заговорих с продавачката и ѝ разказах за случая, а тя поклати глава с тъжна усмивка и каза, че всички фирми, с които работила, били направили същото в началото на месеца. И после как да говорим за реални намаления и реални отстъпки?
Съвет: Според Закона за защита на потребителя старата цена на стоката трябва да е била валидна за период, не по-кратък от един месец преди датата на намалението.
Какво да правим?
И аз не знам! Не, честно. Сега ще ти дам и няколко правни и практични съвета, но с чувството на горчивина, с което аз се боря от няколко дни, наистина не знам какво да правя. Защото не само на Черен петък ни „минават” жестоко. Правят го ежедневно като най-нагло слагат големи табели с надпис „Отстъпка” и „Промоция”, а ние най-сляпо се заблуждаваме, че сме на далавера…
Подготовката
Съветът ми е, ако ще участваш в екшъна „Черен петък” е да се подготвиш! И да го направиш само при нужда! Какво ще рече „при нужда”? Ще рече да пазаруваш само неща, от които наистина се нуждаеш като техника, дрехи, подаръци за близките за празниците. А не просто – „Чакай сега да купя нещо тук, каква жестока промоция е това”.
Ако пазаруваш само неща, от които се нуждаеш, то те ще са обмислени. Следователно може да ги набележиш няколко седмици или дори месеци по-рано, да знаеш каква е „истинската” им цена и когато дойде време за намаленията с етикет „Черен петък” ще имаш представа доколко реални са всъщност. Само тогава можеш да си гарантираш, че наистина ще получиш някаква сносна отстъпка. В противен случай много по-лесно можеш да купиш нещо без реално намаление, а може дори да е с надценка.
Подготовката от своя страна е свързана с проучване и на конкуренцията. Ако харесаш една лампа, потърси я и на други места. Нещо, което разбрах покрай обзавеждането на стаята на дъщеря ми, е че интернет е пълен със сайтове за детски стоки. Във всеки от тях можеш да откриеш, например, едно и също легло, на различна цена. Но никой от тези сайтове го няма на склад. Всички вземат от един и същи вносител и сами определят цените си. А някои, оказа се, са доста по-алчни от други.
Съвет: Поне месец по-рано започни да набелязваш стоките, от които се нуждаеш.
Съвет: Сравни цените на избраната стока на поне три места.
На няколко фронта
Онлайн пазаруването, особено тази година, се превърна в спасение за мнозина. Търговците са наясно с това и веднага яхнаха вълната. Има магазини, които предлагат допълнителни намаления, ако направиш покупката си от мобилно устройство. Така че проучи тази възможност. Може да се окаже и че ако си изтеглиш съответното приложението ще се възползваш от още няколко процента отстъпка.
Имай предвид обаче, че пазаруването от телефон крие своите рискове. Понякога на малкия екран не успяваме да видим цялата информация, може да изпуснеш някой дребен шрифт с условия, с наличности или с цветове.
По възможност винаги разглеждай офертите на компютъра си и прави поръчка от мобилно устройство след като си се запознала достатъчно добре с описанието.
Социалните мрежи също са в „играта”. Ако имаш любими марки или магазини, е добра идея да последваш профилите им, защото там може да получиш информация за предстоящите кампании, срокове, допълнителни кодове за отстъпка.
Виж още: Кратък наръчник по подреждане по метода на Мари Кондо
Игри за напреднали
Ако си крайно мотивирана да вземеш максимума от намаленията, това може да се окаже равносилно на участие в маратон. Трябва ти сериозна доза издържливост! Защо ли? Веднага ти давам още един пример от моя злощастен личен опит.
След грандиозното разочарование от сайта с намаления комплект тенджери, реших да заложа на друга марка, директно от сайта на производителя. Напълних кошницата, намалението звучеше повече от задоволително и бях що годе доволна от себе си.
Всичко щеше да е добре, ако малко по-късно не ми излезе реклама в социалните мрежи на същата тенджера, която си бях взела, но от друг сайт. И, разбира се, на по-ниска цена. Защото, дори да си се отказала да гледаш повече след като си купиш каквото ти трябва, рекламите не те оставят на мира!
Те са там, за да те накарат да се чувстваш зле от всяко решение, което си или не си взела.
Прегледах въпросния сайт – някои от нещата бяха на по-ниски цени, други пък на по-високи. Какво излиза? Ако искаш да си купиш повече неща от една серия или марка може да се наложи да поръчаш от различни сайтове, според това къде е по-изгодната оферта за всеки отделен артикул… Но тогава на дневен ред идват различните условия по доставката, има ли наличности…
Тук мен главата сериозно взема да ме заболява… И да ти призная, просто теглих чертата. Защото в крайна сметка 20 лева повече или по-малко нямат никакво значение. Важното е да съхраним здравия си разум.
Така че ето още един съвет – платиш ли нещо, спри да гледаш, да сравняваш, да размисляш.
Риск печели – Риск губи
Тъй като Черният петък далеч не е един единствен петък, нито пък един единствен уикенд, може да се наложи да рискуваш. Единият ти вариант е да си сред първите възползвали се от намаление, за да не свърши стоката. Другият е да чакаш последния момент, когато намаленията може би ще още по-големи и реални.
Дали обаче този момент ще дойде? Стоката ще я има ли? Ако е дреха – ще има ли твоя номер или цвят? Тук се намесва един много тънък психологически момент, от които маркетинг специалистите се възползват като опитни психолози.
Моят съвет е просто да не се поддаваш на всички рекламни послания, да не бързаш и да се забавляваш докато пазаруваш. В крайна сметка, това са само вещи, не спирай да си го повтаряш!
Моят най-добър приятел – Книгата
Иска ми се следното твърдение да е вярно и много съжалявам, ако някой е имал друг опит, но… Не можеш да сгрешиш с намаленията на книги. Е, права ли съм?
До сега не съм попадала на случай, в който да завишат цена на книга с 20%, само за да я пуснат след това с 10% намаление. Твърдата корична цена може би гарантира точно това спокойствие при книжните намаления.
24 май, 1 ноември, Черен петък – книжарниците активно се включват с отстъпки, така че използвай именно тези моменти, за да обновиш библиотеката си с повечко заглавия.
Този месец, например, успях да се сдобия с липсващите ни книги от поредицата за Барбароните с 30% отстъпка и сега всеки ден подарявам на дъщеря ми по една. И двете сме доволни, но по различни причини.
Виж още: 10 книги, които не бива да пропускаш
Онлайн вселена
Друго важно нещо, на което е добре да обърнеш внимание по време на Черен петък, а и във всеки един момент от клиентския си живот, са правата ти.
Запознай се предварително с всички по-важни условия за пазаруване на сайта, на който си се спряла. Как можеш да върнеш стоката? В какъв срок това трябва да се случи? Връщат ли ти парите или ти дават възможност да си закупиш друг продукт за похарчената вече сума? Кой поема доставката? Колко струва, ако е до адрес, колко струва, ако е до офис на куриерска фирма? Можеш ли да платиш с наложен платеж и ако да – начислява ли се допълнителна такса за тoва? И още, и още, и още…
Не малко сходни въпроси възникват и при пазаруване във физически магазини. Преди да платиш стоката си, попитай продавача за условията по връщане, замяна, гаранция.
От правна гледна точка е добре да знаеш, че според Закона за защита на потребителя „Потребителят има право да се откаже от договора от разстояние или от договора извън търговския обект, без да посочва причина, без да дължи обезщетение или неустойка и без да заплаща каквито и да е разходи […] в 14-дневен срок”, освен разходите за връщане. Търговецът трябва да ни върне платената сума, плюс сумата, която сме платили за доставката, също в 14-дневен срок.
Не всички търговци обаче са коректни в това отношение. Затова, в случай на възникнал проблем, е най-добре да се обърнеш към Комисията за защита на потребителите. Можеш също да говориш с банката си, ако си платила с карта, за да видиш дали плащането може да се оспори чрез тях и да го блокират.
Най-важният съвет
И за финал още един съвет от мен. Може би най-важният. Да, има неща като перални и хладилници, които е ясно, че ще купим от големите магазини за техника. Но има и много неща като дрехи и играчки, козметика, аксесоари за дома, които можем да купим от родни производители.
Всяка една покупка е важна колкото за нас, толкова и за търговеца, който изберем да подкрепим. Къде и как харчим парите си зависи само от нас. И ако тази година ни научи на нещо, то е да мислим поне малко и за другите, да ценим живота и труда им, да ги подкрепяме, когато можем. Да изберем да купим чувалче за бебето ни с кауза, вместо от някой лъскав магазин в мола. Да вземем на децата или на себе си подаръци, изработени от майки на деца с увреждания…
Малките жестове понякога имат най-големо значение. Малките стъпки водят след себе си големите промени. Колкото и да е тъжно да си го признаем – част сме от едно изключително консуматорско общество.
Само от нас зависи от какво общество ще продължим да бъдем част и как ще изглежда то за децата ни.