fbpx

Как да хидратираме децата в горещините

Жегите трудно понасят на нас, възрастните, но не са и никак щадящи към мъниците. Доста трудно е обаче да им обясним защо е толкова важно да прекъснат играта си или строежа на мащабния пясъчен замък, само за да пият вода. Хидратацията, разбираемо, не им е приоритет, но си остава такъв за нас, родителите, и често ни се налага да измисляме хитри начини, за да я осъществим.

Телата ни са съставени от голям процент вода и се нуждаят от нея, за да поддържат нужния здравословен тонус. Водата има много функции, включително да транспортира хранителни вещества, да омекотява органите и ставите и да регулира телесната температура. Освен това, добрата хидратация осигурява на децата енергията и фокуса, от които се нуждаят, за да играят и да учат. Важно е да не забравяме, че губим вода чрез най-обичайните ежедневни „дейности” като дишане и изпотяване, а загубата на вода е още по-голяма при по-високи температури или при повишена физическа активност.

Затова и днес подбрахме няколко идеи как да поддържаш децата добре хидратирани, без това да се превръща в изнервящо занимание за теб и в мъчение за тях. 😉 В следващите редове ще откриеш и кои са признаците на дехидратация, за които да следиш, както и подробна информация за това какво е количеството вода, от което децата в различните възрасти се нуждаят.

Виж още: Моята козметика за лятна семейна ваканция

хидратираме децата в горещините
Кредит: Pexels

Как да разбереш, че детето е дехидратирано?

Дехидратацията настъпва, когато твърде много вода се загуби чрез пот или в следствие на заболяване (като треска, повръщане или диария). Ако детето изпитва лека дехидратация, може да не прояви симптоми. Всъщност жаждата често е знак, че вече е настъпила лека дехидратация.

Трябва да сме особено внимателни с по-малките деца, тъй като те не могат да си кажат какво усещат. Затова трябва ние да следим за промените в температурата на околната среда, да обръщаме внимание на заниманията им, дали са на слънце или сянка.

Ето и някои от симптомите на дехидратация, според Американската академия по педиатрия:

* По-малко количество отделена урина или тъмна урина (по-малко мокри пелени за бебета);
* Сънливост и раздразнителност;
* Без сълзи при плач;
* Сухота на устните и устата;
* Зачервена кожа.

Ако детето изпитва някой от тези признаци на дехидратация или има други необичайно симптоми в горещините, които те притесняват, незабавно се свържи с вашия педиатър!

От колко вода се нуждаят децата?

Количеството течности, от което се нуждаят децата, варира в зависимост от възрастта, температурата и активностите им. Важно е да се стремим да предлагаме вода и храни, съдържащи вода, през целия ден и да коригираме количествата им, ако е необходимо.

Ето и ориентировъчните количества течности, които децата е добре да приемат през лятото, спрямо възрастта им:

* Под 6 месеца: нуждите от течности се задоволяват чрез приема на кърма или адаптирано мляко;
* 6-12 месеца: малки количества (между 100-200 мл на ден) вода;
* 1-3 години: около 4 чаши течност на ден;
* 4-8 години: около 5 чаши течност на ден:
* 8+ години: около 7-8 чаши течност на ден.

Нуждите от течности трябва да бъдат задоволени с вода или мляко в идеалния случай, но и останалите течности се броят, както и храни, съдържащи вода, като супи, смутита, плодови близалки.

Виж още: Как да се справим с летните вируси

хидратираме децата в горещините
Кредит: Pexels

Ето и нашите 7 идеи как успешно да хидратираме децата, без да срещаме тяхната съпротива. 😉

1. Вкусна плодова вода

Водата може и да се струва скучна на мъниците, затова може да се опитаме да ѝ придадем „супер сили” с различни плодови вкусове. Няколко капки лимон за свежест, плуващи в нея боровинки или резенчета краставица за настроение, може би и листенца мента за вълшебен аромат. Нека не забравяме, че с малките деца всичко е въпрос на презентация. 😉 С различните добавки вкусът на водата ще се промени, ще стане по-сладка и то без да се налага да добавяме захар.

Дай възможност на децата да се включат в приготовлението на специалния летен коктейл – това ще увеличи шансовете да поискат да го опитат. Ако имаш диспенсър за напитки – използвай го и нека мъниците сами пускат и спират кранчето всеки път, когато искат да напълнят чашите си.

2. Нова любима бутилка за вода

Превърни пиенето на вода в забавен ритуал с помощта на нова бутилка с оригинален дизайн. Може би с любими герои или в любими цветове. Отидете заедно по магазините в търсене на нова придобивка, нека детето само си избере, ако е по-голямо. Също така може да си направите ритуал сутрин или преди излизане то само да я пълни с вода и да е негова задача да я сложи в раницата (разбира се, добре е ти да проследиш този процес 🙂 )

3. Сламки на помощ

Нямаме логично обяснение защо повечето хора, в това число и децата, обичат да приемат различни течности със сламка, но е факт! Затова опитай да предложиш вода, сокове, смутита именно със сламка. На пазара можеш да откриеш огромно разнообразие от шарени хартиени опции, които да привлекат вниманието на мъниците. Има също и чудесни метални опции за многократна употреба, дори сгъваеми, в кутийка, за да са ти винаги подръка.

4. Ледени близалки за разхлаждане

Един чудесен и особено вкусен начин да преживеем горещините и да хидратираме успешно децата. Ще се нуждаеш от подходящи формички и любимите плодове, които да блендираш, а после да замразиш в тях.

Виж още: Какво да хапваш в жегите? Ето 7 свежи летни рецепти

Кредит: Unsplash
5. Моменти за хидратация

Колкото и да внимаваме, и на нас, възрастните, ни се случва да се разсеем и да забравим за приема на течности. Затова можем да използваме моментите, когато сменяме дейността или локацията, като напомняме да предложим вода, а и ние самите да приемем. Така, например, детето спира да играе и сяда да обядва – предлагаме вода. Правило е пясъчен замък, но сега грабва пояса и тича към морето – предлагаме вода преди да влезе. Разбира се, важното е винаги да имаме подръка вода за пиене или друга любима течност.

6. Заложи на храни с високо съдържание на вода

В горещините гладът определено намалява, никой не иска да консумира прекалено тежки храни. Но не можем да стоим и гладни, нали? Добра идея е да залагаме на храни, които не само да ни засищат, но и ни хидратират. Диня, пъпеш, цитрусови плодове, горски плодове, различни летни супи като таратор и гаспачо, смутита – възможностите са много, така че предложи любимите храни на твоя малчуган, за да сте всички доволни.

7. Мама за пример

Не забравяй, че децата най-много обичат да имитират възрастните. Затова, вместо да повтаряш до изнервяне: „Пий си водата”, самата ти пий често вода, отбелязвай този факт дискретно, обръщай внимание на чашата или бутилката, които ползваш и виж как и твоят мъник ще иска да прави също като мама! Така ще се грижиш не само за неговата хидратация, но и за своята, която също трябва да бъде приоритет! 😉

________________________________

* Сайтът Mammi и неговите материали не са предназначени за лечение, диагностика или предотвратяване на заболявания. Всички материали на Mammi са написани само с образователна цел. Винаги търси съвет от своя лекар или друг квалифициран здравен работник за въпроси, свързани с медицинското ти състояние, както и преди да предприемеш каквато и да е диета, упражнения или други програми, свързани с твоето здраве.

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии