Първата ми среща с Мис Мели беше по телефона – вдигна ми един мек, кадифен глас, който като песен ми разказа къде трябва да отида. Глас, който ти е приятно да слушаш, но и глас на нежен авторитет. Бързо открих веселата и шарена фасада на школата за обучение на анйлиски език Melly Jolly, а на вратата ме посрещна тя – Мелиха Чаушева (мис Мели), с голяма усмивка и прекрасен бял костюм, озаряваща цялото пространство с лекота. На входа се събух и влязох в уютния дом на Melly Jolly, където на всяка стена ни приветстваха различни герои, буквички и рисунки, направени от децата и екипа на школата.
Тук съм, за да се запозная като родител с един различен подход в обучението по английски език и нямам търпение мис Мели да ми разкаже повече.
Мели, много се радвам, че имаме тази възможност да се запознаем и да ми разкажете малко повече за вашата школа по английски език – Melly Jolly. Но за начало, не мога да не ви попитам – как избрахте учителската професия?
Мели: Майка ми беше учител и аз наистина съм изживяла целия процес на преподаване. Тя пося в мен семето на любовта към учителската професия и то постепенно си израства. Моята майка беше един от наистина добрите начални учители в България и аз съм виждала как тя рисуваше лодки, създаваше различни арт изделия, които подаряваше персонално на всяко дете и ангажираше вниманието му с игра и въображение. Аз участвах в правенето на всеки материал, а баща ми правеше роботи в най-различни цветове и за мен образованието беше нещо, което се случваше под формата на игра.
Още тогава повярвах, че когато учим под формата на игра, резултатите идват неусетно.
От както се помня всички около мен повтаряха, че и аз ще бъда учител когато порасна – явно виждаха вече пламъка, който гори в очите ми. За себе си знаех, че искам да работя с деца и с английски език. Малко след като завърших начална училищна педагогика с английски език започнах да работя първо като детегледач – учител в семейство в София. Това беше приятелско семейство, които веднага хареса социално-емоционалната връзка, която изградих с децата им от една кратка среща.
Година по-късно се присъединих към екипа на частна детска градина с английски език и въпреки, че бях все още млад кадър, усетих много силно нуждата от промяна в системата на обучение. Вярвах, че трябва да има по-добър начин да предадем любовта към езика на децата и с разрешението на ръководството се заех с намирането на този нов подход. Защото в една класна стая има най-различни деца с различни умения и възможности и ролята на учителя е да успее да ангажира всяко едно дете в учебния процес.

Именно това желание за подобрение и търсене на по-подходяща система за преподаване на английски език я среща със системата Jolly Phonics.
Разкажи ми, с какво се отличава системата Jolly Phonics?
Мели: Системата Jolly Phonics е британска и е измислена от учители за учители. Това е мултисензорен подход, който активира всички сетива: чрез песничка, движение, визуална картинка и приказка.
Нека ти дам един пример: Звукът “П” [P] например (тук Мели поставя пръст пред устата си и произнася звука) е илюстриран чрез приказка, в която има рожден ден – нещо което децата познават много добре. И докато духат свещичката казват “П” и поставят по същия начин пръстчето си – Puff out the candles (превод: “духни свещичките”). Чрез асоциацията с познати неща и движението, децата възприемат по-добре този нов звук. В мозъка им се рисува картина на преживяването, което са имали. Така чрез картина, кратка песничка в рими и движение става една стабилна основа и запаметяване. Затова и методът е припознат от толкова много езикови школи в София. В голяма част от новите училища е основен инструмент за ограмотяване, което е нещо, което много ме радва.
Едно от най-важните изисквания за учителите по тази система е да имат отворено сърце и да могат да погледнат в детето, което стои срещу тях и да разберът от какво би имало нужда то. Когато преподавам, аз влизам в стаята, изваждам боички, играя футбол, правя хаос заедно с децата и ставам активна част от процеса. Това е система, която позволява на децата сами да са двигатели на учебния процес.
Щастлива съм, когато виждам как децата стават по-уверени и лесно създават логически връзки. През годините сме имали много успешни истории на деца, които буквално са влизали с репликата “Мразя английски” и след няколко посещения ме питат какво още да прочетат на езика. Защото в основата си азбуката е код, независимо на кой език си ограмотен. Когато детето се запознае с този код, за него четенето на езика става много лесно.

А кога реши да основеш своя собствена школа – Melly Jolly:
Мели: Създадох нашата малка къщичка Melly Jolly през 2017г с желанието децата, които обучаваме, да имат място, което да припознават като свое. Тук аранжираме всичко заедно. Заедно подреждаме, сменяме декорацията. Понякога с колегите даваме кукичка на децата и те доразвиват идеята сами. След това водят своите приятели, за да учат заедно английски и създават една среда, в която им е приятно да се връщат отново и отново.
Да имаш собствена школа е много голяма отговорност – ти създаващ бъдещето и всяко твое действие ще има отражение. Затова залагаме силен акцент върху личния пример и отношението към околните – буквално от посрещането на вратата. Децата имат нужда от доверен възрастен, с когото да се чувстват спокойни. Тогава учебният процес си върви безпроблемно.
Забелязах, че чашките за вода например трябва да се сглобят преди да ги използваш. Моля те, разкажи малко повече защо е така.
Мели: В Melly Jolly създаваме лидери. Тук целим децата да имат колкото се може по-малко намеса от учителите. Ние да бъдем в ролята на ментори. Моята цел е всяко дете да може да прави всичко самостоятелно и се опитваме да провокираме тяхното мислене и изобретателност. Тези чашки са само един пример: по случай откриването на школата ги бяхме взели за гостите и видяхме, че всяка чашка трябва да бъде сглобена (столчето и самата чашка да се напаснат едно в друго) преди да се използва. Самото сглобяване дава увереността на децата, че могат да се справят сами – те трябва да намерят всяка част, да съобразят как да ги сглобят и как да ги закрепят, така че чашката да остане стабилна.
За колко големи деца е подходяща школата и какви форми на обучение имате?
Мели: Приемът в Melly Jolly е от 3 годишна възраст (детето трябва да може да говори спокойно на Български език), а най-големите ни деца са 12 годишни.
Имаме три вида уроци : групови, онлайн и индивидуални. Всеки един формат има своите предимства. Груповите уроци са по-подходящи за деца, които имат нужда да общуват повече с връстниците си. Групите са до 8 деца и целим всяко едно дете да получи максимум индивидуално внимание и менторство.
Индивидуалните уроци са самостоятелна форма на обучение – учител с дете. Тях ги препоръчваме когато готвим за прием в определено училище или друга цел, която трябва да постигнем. Форматът е много по-структуриран и следваме стъпките до нашата цел.
Онлайн уроците дойдоха като нужда по време на епидемията от КОВИД-19. Аз лично мисля че всяко нещо, което можем да правим на живо, можем да правим и онлайн. Форматът е приложим и за деца, които не живет в София – имаме деца, с които израснахме заедно. Едно от онлайн обучаващите ни се деца беше на 3 годинки когато стартира, сега ще бъде първи клас.
Как протича един учебен час в Melly Jolly:
Мели: Занятията в Melly Jolly са два пъти седмично по 1 астрономически час, като в този час е включено и време за игра на децата, за да могат по-лесно след това да преминат в учебна среда. Децата знаят, че ако дойдат малко по-рано, имат време за повече игри.
Два пъти в седмицата е избраният от мен формат, защото дава възможност на децата да придобият нови знания, да ги преработят, упражнят и затвърдят.
Имаме и един малко по-различен формат, който наричаме “ролеви игри” : Създадохме го, тъй като имаме изключително запалени спортисти, които нямат възможност да се включат през седмицата. Затова те се обучават в два часов блок през събота и неделя. В тези два часа отново търсим баланс между игра и учебен процес, а децата напредват със свое темпо.
Имам един въпрос, който съм сигурна много родители си задават: Ако детето ми посещава учебно заведение вече, в което се преподава английски език, как школата допринася за научаването на езика?
Мели: Ние всички (учители и родители) работим заедно за една много голяма цел – децата да говорят спокойно на английски. Езикът обаче е като море – колкото по-навътре влизаш, толкова повече учиш. Ние допълваме дейността на училищата, защото всяко училище има строга програма, която следва, но в един клас има деца на различни нива. Много често децата имат нужда да отработят и наваксат даден материал или задача, която е по-сложна. Ние можем да си позволим в по-малки групи да отработим пропуските, да ви дадем реална оценка на знанията на детето и да дадем на детето възможността да си отдъхне и наистина да се наслади на езика. Ние можем да превърнем процеса на учене в реално изживяване – дали с миксер и яйца или други игри, даваме една стабилна основа на езика на всяко дете.
Наближава лятната ваканция и много родители вече се оглеждат за летни училища. Можеш ли да ни разкажеш за вашия формат лятно училище?
Мели: Лятото е един хубав период, в който можеш да подариш на детето си полезно време, съчетано с игра, но и с известен напредък. Летните ни училища са целодневни- от сутрин до вечер. Редуваме периоди на учене с периоди на почивка. Излизаме и играем навън, имаме вътрешни екскурзии, храним се в ресторант, защото за мен е важно да създаваме хора с усет. Децата говорят през цялото време на английски език, като редуваме и други теми като математика, литература и експерименти.
По време на летните училища смесваме групите с деца в различни възрасти. По-големите децата влизат като помощник учители – четат книжки на децата и им помагат с учебния процес. Така децата учат едно от друго и се подкрепят и това ни дава възможност през английския език да работим върху социално емоционалната интелигентност на децата.
Голяма част от децата в лятното ни училище са децата, които учат при нас през останалата част от годината, но отваряме вратите си и за нови дечица.
Мели, ти също така организираш и обучения за учители. Прочетох, че до момента над 100 учителя са преминали обучения по системата Jolly Phonics и тя се използва в над 30 училища, детски градини и школи у нас. Разкажи ми за тези обучения :
Мели: Точно така – аз водя и обучения на учители по английски език по системата Jolly Phonics както в България, така и в чужбина, като обученията са за три нива:
- Jolly English: Фокус е натрупването на пасивен речник и първи стъпки в проговарянето на английски език.
- Jolly Phonics: Фокусът е върху четене и писане на английски
- Jolly Grammar: С тази система децата се учат да създават текстове и опознават граматичната структура на езика.
Обученията са интензивни и изпълнени със жужене и смях, въпроси, отговори и много движение. Провеждат са между 2-3 дни и събираме професионалисти от различни училища, за да учим заедно едни от други. Забелязвам, че учителите навсякъде търсят начини за достигане до повече деца и ангажиране на вниманието им. Последват визити от моя страна в тяхната среда, за да видим как системата се възприема от децата и да адресираме всяка трудност, която се появява в работата им. Имаме много партньори извън София и моята мисия е да достигна до всяка точка на България и да помогна на всяко едно дете успешно да декодира езика.
Целта ми е да създадем възрастни, които да отворят всяка една книга и да прочетат какво пише вътре. А за да могат да го направят, те трябва да знаят основите – кои са звукове във всяка дума..
Ако някоя майка чете това интервю и би искала да се запознае с теб, да научи повече и да запише своето дете, как би я посъветвала да процедира?
Мели: Каним всеки, който има интерес да ни дойде на гости на място. Имаме една локация – гр. София, бул. “Братя Бъкстон” 2. Можете да ни напишете съобщение в социалните мрежи или директно да заявите безплатна консултация от сайта ни (ТУК).
Instagram: @mellyjollycom
Facebook: @mellyjollycom
Email: info@mellyjolly.com
Телефон: +359 885 764 261
Ще се радваме много да се запознаем!
Тръгвам си от срещата ни с мис Мели много заредена. Неусетно минаха 2 часа, в които открих човек със сродни виждания, който е създал нещо наистина стойностно и дава всичко от себе си, за да превърне нашите деца в уверени и знаещи възрастни. В мис Мели има много огън и заряд, но в същото време има детско любопитство и желание за игра. Виждам сега защо децата и родителите я обичат толкова много и се връщат всяка година за още знания и .. игри.