От около половин година търся информация, лекции и различни курсове за родителството и как то да се случва по-осъзнато. Така попаднах на лекция на Любов Миронова и останах очарована от лекотата, с която обяснява една толкова сложна материя като родителството. Това, с което истински ме спечели обаче, е любовта ѝ към децата, която е в основата на създаденото от нея Училище за съзнателни родители.
Темите в него засягат средата, възпитанието и образованието на детето от периода преди раждането и от 0 до 7 години. Така родителите получават една предварителна подготовка за препятствията, които ги очакват, както и инструменти за преодоляването им.
Запознай се с Любов Миронова
Любов Миронова е финансов контролер, педагог и треньор по лична ефективност, търсен консултант за бизнеса. Също така е магистър по начална и предучилищна педагогика. Завършила е курсове по Монтесори педагогика, Валдорфска педагогика и Сугестопедия. Водила е курсове за повишаване на квалификацията на учители, одобрени от МОН. Нейно дело е и курсът „Озарение добродетели за деца”. Освен че Любов преподава на мениджъри и директори как да управляват хора и ресурси, едновременно с това прави всичко възможно за своята мисия – създаване на най-добри условия за развитието на децата на България. За нея тя добре разбира, че са ѝ нужни верни съюзници, а именно родителите, от които зависи възпитанието и обучението на децата.
Лично аз се впечатлих от нейния визионерски поглед над родителството и грижата за децата. С интерес следя нейния канал в YouTube, а наскоро излезе и последната ѝ книга „Пътеводител в света на приказките”.
Имам удоволствието да разговарям с Любов, а темата на нашия разговор е грижата за детето от 0 до 3 години. Виж какво е важно да знаеш за съня, режима, игрите и отношението към твоето мъниче в този толкова важен период от живота му.
Кои са трите основни неща, които всеки родител трябва да знае по отношение грижата за собственото си дете, за да расте то здраво, спокойно и в безопасност?
Ще ви споделя, според мен, кои са трите най-важни неща по отношение на настоящите родители.
Първо – детето се ражда на етапи 21 години – например към третата година се ражда паметта. Добре е да се познават тези етапи и да се подкрепят децата по адекватен начин. Това е дълго пътуване и е добре да е съзнателно.
Второ – не трябва да се бърза. Даденото по-рано може да навреди. Ако нещо може да изчака, да изчака. Състезанията между родителите да не са през децата им.
И трето –
най-важно за малкото дете е състоянието на майката. Ако тя е спокойна, любяща, грижовна и съзнателна, то това е безценен дар.
Новороденото прекарва по-голяма част от денонощието в сън. Често обаче родителите имат проблем с приспиването на детето. На какво може да се дължи невъзможността на детето да заспи и как родителят да подпомогне процеса на заспиване?
Децата от 0 до 3 плачат не защото се лигавят, нямат работа или им е скучно. Това правят големите. Децата в тази възраст плачат, защото искат да ни споделят за някой техен дискомфорт. Обикновено пет пръста стигат да се преброят възможностите – гладни са, жадни са, подмокрени са, нещо ги боли, чувстват неосъзнат страх.
Ако родителите карат по петопръстната система, е възможно много бързо да се ориентират. Колкото по-рано се научат да разчитат „говора” на детето, толкова по-лесен ще е процесът.
За процеса на приспиване на деца съм отделила един цял ден в Училището ми за съзнателни родители. То е ритуал и съответно има етапи, стъпки и умения. В YouTube канала ми има кратко видео по темата. Предстои през септември евентуално записване на второ видео с Портал 12, което ще кача на същото място.
През последните години родителите често се опитват да приспиват детето с помощта на т.нар. „бял шум”. Полезен ли е той за новороденото?
Дали е полезен или не е полезен, не съм сигурна, че и лекарите невролози могат да докажат. Ще споделя моето мнение.
Родителите много залитат по това да им лесно сега, без много да мислят за бъдещето. Толкова моди се появиха от нищото, които хората са приели за даденост, че мен леко ме плаши способността да се плува по повърхността.
Ако човек го прави за себе си, това си е негов проблем. Ако го правиш за невинен, който е в пълно доверие към теб, отговорността за последиците е огромна.
В тази връзка, аз не бих пускала „бял шум”. Бих осигурила най-спокойни условия на детето да си почива и да възстановява нервната си система. Това не означава, никой да не се движи в дома, докато детето спи. Означава да се вършат обичайните неща тихо.
Сънят е свещен!
Бих вложила повече енергия в способността на детето да се самоуспокоява. Според мен темите на съня и способността на детето да се самоуспокоява се объркват и оттам се пораждат комични решения.
Кога е здравословно детето да бъде отделено в собствена стая?
Зависи от темперамента на детето. Едни деца си спят добре от първия ден в друга стая сами, а за други деца е добре да спят в стаята на родителите си НА ОТДЕЛНО ЛЕГЛО до 7-годишна възраст. Според детето. Във всички случаи детето спи само в легло. Тази теза също подробно обяснявам в Училището за съзнателни родители, тъй като има много криворазбрани идеи.
Сред родителите често съществува дилемата дали детето да се храни на поискване или на режим, установен от родителя. Кой от двата варианта е по-здравословен за бебето?
По средата. Следва се ритъмът на детето, като родителят има идея за режим в главата си. И едната крайност, и другата не са добре. Не може да те хранят във време, в което не ти се яде, но не може и да се храниш, напр. когато се разстроиш, за да се успокоиш, или просто защото си видял нещо и очите ти го харесват.
Кои са първите игри или дейности, с които да запознаем детето?
Целите отначало са детето да проходи и да проговори.
Първо детето трябва да лази, много интензивно. Дървен под и предмети, до които то да достига, са добър стимул. Простите неща работят.
Възрастните да изговарят срички (може самостоятелно гласни, но не и самостоятелни съгласни), които са звукоподражателни игри, напр. „па-па”, придружени с дадено движение. Важно е детето да вижда устата им, за да може да копира говорния апарат.
Какви книжки е препоръчително да четем на дете между 0 и 3 г.?
Наскоро излезе книгата ми „Пътеводител в света на приказките – как да подберем и поднесем приказки на деца от 0 до 12 години”. На около 36 страници подробно обяснявам, какво е уместно за тази възрастова група, давам много примери с конкретни текстове. Ако трябва да е в едно изречение –
Щом са в рими, са любими!
Кои са основните умения, които детето трябва да развие от 0 до 3-годишна възраст?
Основни умения до 7-годишна възраст, които интензивно се развиват от 0 до 3 г., са детето да проходи, да проговори, да се самообслужва, да задържа (вкл. да ходи до тоалетна), да се самоуспокоява и да може да се отделя от майка си. Те изискват много търпение, доброта и любов, за да не останат като травма. Изграждат се бавно, внимателно с нежност и кротост.
Какво означава да си осъзнат родител?
Темата за родителството е с толкова много неизвестни и ми се струва, че за осъзнати родители има време еволюционно да достигнем.
На този етап това, което очаквам от съзнателните родители в училището, което водя, е да се запознаят с качествена, подредена информация по темите за родителството, която съм им подготвила, да я разберат, да поговорят с другите курсисти те как виждат темата и накрая да си направят свой уникален план как ще действат.
Ако родителите са си взели 20% от лекциите, е добър резултат. На всеки детето е различно и на всеки житейската ситуация е различна.
Съзнателността предполага, че си направил информирано решение и поемаш отговорност за последиците от него.