fbpx

Виж какво можеш да похапваш по време на 
Коледния пост през 2021 г.

Коледните пости са време за физическо и духовно пречистване. Без значение дали ти или някой друг от семейството е решил да пости, сигурно имаш нужда от малко насоки относно храненето – какво може да хапваш и какво трябва да избягваш. Затова съм ти изготвила календар с позволените и забранени храни по седмици, както и списък с конкретни храни, които да включиш в менюто на семейството.

Тази година Коледните пости започват на 15-и ноември и продължават до 24-ти декември включително (Бъдни вечер). Рождествените пости са с продължителност 40 дни. Те са последните многодневни пости за тази година и, за разлика от Великденските, не са толкова строги. 

Важно! От Коледния и всякакъв вид пост са освободени малките деца, бременните, кърмачките, болните и старите хора.

Виж още: 5 здравословни веган идеи за вечеря

коледен пост
Кредит: Victoria Shes / Unsplash

Физическият Коледен пост

От 15-и ноември до 24-ти декември е забранена консумацията на месо и млечни продукти. Има дни със строги пости – само растителна храна и олио/зехтин. За разлика от Великденските пости, сега рибата и морските дарове присъстват на трапезата през цели 19 дни от поста, което е почти половината от цялото време. 

Какво да хапваш по време на поста? 

Коледният пост не означава да се лишиш от балансирано и здравословно хранене, даже напротив. Знам, че в един момент ще започнеш да се чудиш какво точно да сложиш на масата, особено ако месото и млечните продукти са неизменна част от семейното меню. Затова виж кои са нещата, които спокойно да си хапваш по време на Коледния пост:

* Риба и морски дарове – от тях можеш да хапваш всичко, което ти харесва, в определените дни. 

* Плодове – ябълки, банани, райски ябълки, круши, грозде, манго, папая, ананас, киви, портокали, мандарини, грейпфрут, помело, горски плодове, сливи. Може да ги хапваш пресни или сушени. 

* Зеленолистни растения – спанак, маруля, къдраво зеле, кейл, магданоз, рукола, копър, броколи, тученица, валериана и др.

* Кореноплодни зеленчуци – картофи, кестени, сладки картофи, моркови, цвекло, джинджифил, ряпа, пащърнак и др.

* Други зеленчуци – тиква, целина, брюкселско зеле, карфиол, зеле, аспержи, кълнове.

* Варива – изключвайки месото и млечните продукти, трябва да си набавиш белтъчини от друг произход. Наблегни на боб, леща, ориз, булгур, нахут.

* Соеви продукти – те са добра алтернатива на млечните продукти. Опитай соево мляко, тофу, соева кайма, кашкавал или сирене. 

* Макаронени изделия – стига да не съдържат яйца или животински продукти. 

* Пълнозърнести храни – ечемик, кафяв ориз, просо, див ориз, киноа, елда, амарант, овесени ядки, лимец, пълнозърнеста пшеница.

* Гъби

* Зехтин – той е за предпочитане пред олиото. Зехтинът успешно изчиства организма от натрупаните мазнини и токсини.

* Авокадо – едно на ден.

* Маслини – 10-15 маслини дневно.

* Подправки – всички подправки.

* Напитки – вода, неподсладени растителни млека, билкови чайове.

* Ядки – бадеми, орехи, лешници, кашу, макадамия, кедрови ядки – не повече от 60-80 грама на ден.  

* Семена – тиквено, слънчоглед, конопено, ленено, чиа, сусам – не повече от 60-80 грама на ден (ако искаш да хапваш и ядки, и семена, общото им количество не бива да превишава 80 грама дневно) 

Виж още: Кои храни стимулират храносмилането?

Коледен пост по седмици

Седмица 1 (15 – 21 ноември)

От 15 до 20 ноември (от понеделник до събота) е строгият пост, позволяващ само растителна храна и олио (зехтин). В неделя, 21 ноември, можеш да похапнеш риба и морски дарове. 

Следващите четири седмици (22 ноември – 19 декември) са идентични

Рибата и морските дарове са забранени в дните сряда и петък. Растителните храни и олиото (зехтинът) са позволени през цялото време. 

Седмица 2 (22 – 28 ноември)

Без риба и морски дарове – 24 и 26 ноември.

Седмица 3 (29 ноември – 5 декември)

Без риба и морски дарове – 1 и 3 декември .

Седмица 4 (6 – 12 декември)

Без риба и морски дарове – 8 и 10 декември.

Седмица 5 (13 – 19 декември)

Без риба и морски дарове – 15 и 17 декември. 

Седмица 6 (20 – 24 декември)

Последните пет дни са по-строг пост, в който рибата и морските дарове отново отсъстват. На 24 декември (Бъдни вечер) трапезата е най-богата, отрупана с нечетен брой постни ястия.

Важно! Забранени дати за венчавка по време на Коледния пост:

От 15 до 21 ноември (включително)
От 20 до 31 декември (включително)

Въпреки че постът приключва на 24 декември, венчавките не са позволени до 31 декември.

Духовната страна на Коледния пост 

През Коледния пост е добре да се въздържаш от нечисти мисли, чувства като завист, злоба, алчност, умствени и телесни страсти. Това е времето, в което да разгърнеш своето най-добро проявление, да останеш смирена и осъзната, да пречистиш сърцето си от всичко, което ти тежи и да се родиш отново

Не забравяй, че по време на пост по-важно е какви думи излизат от устата ти, а не каква храна слагаш в стомаха си. 

коледен пост
Кредит: Pexels

Виж още: Божена Иванова споделя защо и как жените създават един нов свят

Думи на силата

Споделям с теб думи на силата, които чудесно описват смисъла на поста и могат да ти дадат сили, за да не се откажеш, когато ти е най-трудно:

„Преди всичко примири се с врага си, като му простиш от сърце;

като видиш беден не се отвръщай от него, но му помогни с каквото можеш;

не завиждай никому;

не осъждай никого;

не поглеждай с пожелание;

не протягай ръце към онова, което не ти принадлежи;

не подавай ухо на клевети и лъжливи сведения за ближния си;

нека устата ти да са затворени за всичко лошо за твоя ближен;

пости с очи и уши, с ръце и нозе, с ум и сърце!

Бъди благоговеен във всичко, – бъди всякога смирен и кротък.

Защото каква полза, ако измъчваш тялото си с неядене,

а душата ти се надува от гордост?

Каква полза имаме от това да бледнеем от пост, когато побледняваме от завист?

Що за добродетел е да не пием вино, а да се опиваме от омраза?

Или да не ядем риба и месо, а да изяждаме братята си с клевети?

И така, като постим телесно, нека постим и духовно;

като очистваме тялото с въздържание от храна и питие,

нека очистваме душите си от суетни и нечисти мисли; 

нека се украсяваме с милосърдие, кротост, смирение, примиряване с враговете, с милост към всички наши ближни. Това е пост, приятен на Бога и спасителен за нас.

Постихме с пост благоприятен, благоугоден на Господа.

Пост на отричане от злото, въздържане на езика, въздържание от гняв,
отлъчване от похотите, злословието, лъжите и клетвите.

Постът, през който липсват тези прегрешения, е истински и благоприятен.”

Успешен и лек пост, мамми! Знам, че ще се справиш! 

_________________________

* Сайтът Mammi и неговите материали не са предназначени за лечение, диагностика или предотвратяване на заболявания. Всички материали на Mammi са написани само с образователна цел. Винаги търси съвет от своя лекар или друг квалифициран здравен работник за въпроси, свързани с медицинското ти състояние, както и преди да предприемеш каквато и да е диета, упражнения или други програми, свързани с твоето здраве. 

Боряна Кръстеваhttp://patepisanici.com
Обичам думите, затова станах журналист, обичам движението, затова станах пътешественик. От тази любов се роди блогът ми „Пътеписаници", а професионалното ми пътешествие в медиите продължава. За мен е важно думите ми да имат смисъл и да вълнуват. Колкото повече пътувам, толкова по-ясно виждам, че няма нищо по-хубаво от това да бъдеш жена, майка, да създаваш уют и да даваш любов!

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии