В свят, който все по-често ни сблъсква с последиците от климатичните промени, една майка решава да не стои безучастна. Елена Брусарска е не просто предприемач, а вдъхновител – жена, която в майчинството намира сили и посока да изгради собствена маркетинг агенция с мисия за по-зелен свят. Като създател на HIBRID и посланик на Европейския пакт за климата, тя е пример за това как устойчивите идеи могат да се превърнат не само в лична философия, но и в бизнес визия. В това интервю си говорим с нея за екологията, родителството и дигиталния свят – трите посоки, в които тя крачи с увереност, страст и вяра, че всяка малка стъпка има значение.
Ти си посланик на Европейския пакт за климата – какво означава тази роля за теб лично и професионално?
Елена: С огромно желание кандидатствах за тази позиция и бях много щастлива, когато бях одобрена. Афинитетът ми към опазването на околната среда, който развих в последните 7-8 години ме провокира да стана посланик на Европейския климатичен пакт. Приемам ролята като естествено продължение на дейностите, които извършвам, а именно: информиране и ангажиране на аудиторията в социалните мрежи с темите за климатичните промени и ежедневните стъпки, които можем да предприемаме в тази посока, маркетинг агенция HIBRID фокусирана в развитие на зелен маркетинг, който внедряваме в комуникационните стратегии на нашите клиенти.
Посланичеството го приемам като валидация на усилията, които полагам в посока устойчивост. В личен план го приемам като необходимост. В забързаното ни ежедневие често пропускаме голямата картинка и забравяме да мислим за бъдещето, което оставяме на нашите деца.

Кои са най-честите заблуди или трудности, които срещаш, когато говориш за устойчивост и климат в България?
Елена: Всеки, който има досег до тази тема ще ви отговори, че недоверието на хората, че се извършват реални действия, е основната трудност. Лично на мен, като човек, който 7 години е работил в компания, която се занимава с транспортиране и третиране на разделно събрани отпадъци, редовно ми се случва да получавам въпроси като „Наистина ли се рециклира или всичко отива на едно място?“ или „Аз не рециклирам и няма да го правя, защото контейнерите за разделно събиране минава и ги събира камионът за битов отпадък“. Това са митове, които е време да развенчаем. Никой няма полза процесът да се случва по този грешен начин.
Съвсем скоро стана майка – как родителството промени начина, по който възприемаш темите за екологията и бъдещето?
Елена: Със сигурност ми даде мотивация още повече да говоря по тези теми, тъй като не искам да продължавам да виждам отпадъци по градинките, фасове в пясъка, ненормално топло време, в което не мога да излезем навън с детето ми и какво ли още не. Станах по-отговорна към консумацията на продукти, започнах още повече да търся местни производители, детето ми често носи дрехи на деца от близки приятелки, които са запазени. Смятам, че особено бебешките дрехи са много добър начин да преизползваш и намалиш потреблението си на текстил. Всички родители знаем, колко динамично сменяме гардероба на детето в неговия растеж.

Виж още: Къде и как да продадем детските вещи, които вече не използваме
Какво означава „зелено бъдеще“ за теб, когато мислиш за детето си?
Елена: Свят, в който въздухът е по-чист, около нас е зелено и красиво, продължаваме да се наслаждаваме на четирите сезона, които в България имаме уникална възможност да усещаме, транспортът е екологичен, имаме алеи за колоездачи и сме задружни в това да опазваме природата. На това искам да уча детето си. Смятам, че следващите поколения са бъдещите еко-лидери и сега е времето да се постараем да им дадем възпитание по темите, свързани с устойчивото развитие.
Има ли малки стъпки в ежедневието ви у дома, с които се опитвате да живеете по-устойчиво като семейство?
Елена: Разбира се! Най-малкото, което може да прави всяко семейство вкъщи, е да разделя отпадъка си, да пести енергия, да изключва зарядни от контактите, да е с мисъл в посока използване на водни ресурси, да не изхвърля храна, да компостира и още много. Интернет е уникална възможност да се запознаем с всички малки стъпки, които можем да предприемем и които да станат навик, част от ежедневието ни.
Как разговаряш с други родители за теми като замърсяване, климатични промени и устойчиво потребление – има ли разбиране?
Елена: Младите родители и поколението след мен всъщност имат по-голямо разбиране на тема еко живот и устойчивост. Така че, това не са им чужди теми и определено има какво да споделим едни на други. Случва се и аз да науча нещо ново и полезно от тях. Но определено не съм от онези майки, които се карат на други и се опитват да ги превъзпитават по площадките. Ако някой ми потърси съвета по тази или друга тема, със сигурност ще си го дам, стига да съм компетентна.

Според теб – как можем да възпитаме в децата отговорност към природата още от малки?
Елена: Децата попиват всяка наша дума и действие. Говоренето по темата още от ранна детска възраст ще повлияе впоследствие. Също така, когато им създадеш навици на ежедневна база, те ще станат неразделна част от живота им. Много е важен примерът, който даваме! Много!
Разкажи ни повече за HIBRID – какво стои зад създаването на агенцията и как тя се вписва в твоето устойчиво мислене?
Елена: Агенция HIBRID се създаде по време на майчинството ми с бебе само на четири месеца. Истината е, че не беше планувано точно в този момент да изграждам маркетинг агенция, но понякога хората казват, че хубавите неща стават бавно и трудно. Аз съм типичен пример.:)
В работата ни се опитваме да съчетаваме традиционни с дигитални подходи, в опит да обхванем всички поколения. Основен фокус на HIBRID е зеленият маркетинг, който внедряваме в работата ни с клиенти. Тъй като основно оперираме с малък и среден бизнес, много често компаниите все още нямат заложени устойчиви политики в бизнес плановете за развитие. Това, което се опитваме да правим, е да ги консултираме и да им даваме насока в процеса как да бъдат по-екологични. След това внедряваме в комуникационната им стратегия резултатите, които постигат в полза на планетата и в намаляване на техния отпечатък върху нея. Ние като агенция се стремим също да даваме пример, показвайки и нашите старания в тази посока.
Така се създаде и инициативата „Зелено дете“, която под шапката на HIBRID и водена от моята идея за едно по-зелено бъдеще се превърна в успешен проект. Инициативата има за цел да информира и образова деца в училищата между 10 и 14 години по темите за опазването на околната среда и какво могат те да направят, за да се погрижат за природата. Заедно с колегите в HIBRID работим върху интерактивното представяне и подхода към децата, който се стремим да е максимално опростен, разбираем език за тях. Така инспирираме и клиентите ни да предприемат подобни действия, опитвайки се да ги въвлечем в нашата дейност. Аз съм много доволна, че в HIBRID успяхме да мотивираме компании да засаждат дървета, да създават екологична офис култура, да променят вида на опаковките си и други.

Как съчетаваш работата в дигиталния свят с каузата за по-чист и природосъобразен свят?
Елена: Двете са толкова взаимносвързани, че рядко се налага да мисля как да ги съчетавам. За моя радост успях да постигна баланс, в който HIBRID каузите за по-чист и природосъобразен свят са водещи в DNA на компанията.
Ако можеше да изпратиш едно послание до следващото поколение – какво би било то?
Елена: Да са винаги добре информирани и амбицирани във всичко, което започват да правят. И разбира се – да мислят за заобикалящия ги свят.
Вдъхновяващият пример на Елена Брусарска ни напомня, че устойчивото мислене започва от вкъщи – от дрехите, които избираме, от боклука, който разделяме, от разговора, който не отлагаме. Родителството не ни спира да бъдем активни, напротив – то ни дава още по-силен импулс да действаме днес, за да има утре. А в дигиталния свят, където всяко послание може да стигне далеч, изборът да говорим за бъдещето на планетата е най-ценната инвестиция, която можем да направим.