fbpx

8 съвета как да подготовим тялото за забременяване

С партньора ти решавате, че искате да имате дете, започвате с опитите и, с повече късмет, всичко се получава от първия или втория път. Да, това би било една нелоша развръзка, но дори ако мислиш, че си в перфектно здравословно състояние, би било добре да си обърнеш внимание и да се увериш, че всичко е наред, преди да започнете с опитите.

Защо? Всъщност е доста просто. Предстоящите девет месецa бременност са огромно изпитание за женския организъм и e важно да го подготвим максимално добре. Затова поканихме Бояна Иванова  – магистър фармацевт, квалифициран специалист по „Лечебни растения и фитопродукти” и консултант по балансирано хранене, за да поговорим за всичко, което една бъдеща майка е добре да знае, преди да пристъпи към опити за забремяняване.

В професионалният си опит Бояна се среща често с жени, които искат да се погрижат за телата си и да ги подготвят за зачеване. Защото, когато женското тяло е здраво, то тогава можем да сме спокойни, че и бременността ще премине леко и вътреутробното развития на плода ще протече по възможно най-добрия начин.

Даваме думата на Бояна, за да сподели своите 8 съвета за подготовка на тялото за забременяване!

Виж още: Разговор с фитотерапевта Бояна Иванова за силата на билките

подготовим тялото за забременяване
Кредит: Личен архив

Преди да пристъпим към опити за зачеване е препоръчително да посетим лекуващия гинеколог за профилактичен преглед, както и да започнем прием на фолиева киселина по негова препоръка. Освен това обаче, напоследък все по-често се говори и практикува цялостна метаболитна подготовка на бъдещата майка, с цел да се подготви организмът за успешно зачеване и износване на здраво дете.

Именно

правилно проведената подготовка за зачеване цели и намаляване на риска от някои усложнения по време на бременността.

Подготовката е холистична и строго съобразена с индивидуалните особености и медицинска история на жената. Въпреки това, тя има основни направления, които важат за всички и сега ще разгледаме кои са те.

1. Корекция на дефицити на витамини и минерали 

От особено голямо значение за правилното развитие на плода в утробата са нивата на различните представители на витамините от група В, както и витамин D. Важно е да се изследват нивата на витамин В6, В12 и витамин D и резултатите да се коментират със специалист, който да препоръча подходящата форма и дозировка на прием при нужда от корекция.

Освен тях се препоръчва профилактичен прием на фолиева киселина (витамин В9) преди зачеване и по време на бременността, който е изключително важен за правилното развитие на нервната система на плода. Той също намалява риска от дефекти на невралната тръба, риска от преждевременно раждане и спонтанен аборт, и други. Недостигът на желязо при различни анемични състояния също трябва да се коригира своевременно.

Освен посочените може да се обърне внимание и на други витамини и минерали, в зависимост от индивидуалния случай.

Виж още: Обсъдихте ли тези 5 неща преди да си направите бебе?

подготовим тялото за забременяване
Кредит: Freepik

2. Хормонален дисбаланс и инсулинова резистентност

Като честа причина за продължителните неуспешни опити за зачеване може да споменем хормоналния дисбаланс и поликистозата. Тези състояния често се дължат на небалансирано хранене с нарушен контрол на кръвната захар (инсулинова резистентност), както и на хроничен стрес. Затова е важно да се тества кръвнозахарният профил и да се работи целенасочено за корекция на хранителния режим и подобряване контрола на кръвната захар.

В случай, че жената все още не е започнала опити за зачеване, е възможно да се използват и някои билки и добавки, с които да се помогне допълнително в тази посока. При наднормено тегло и инсулинова резистентност се стремим да постигнем максимално подобрение преди бременността, с което се намалява рискът от гестационен диабет, прееклампсия и др.

Важно е да спомена още, че лошият контрол на кръвната захар е и рисков фактор за спонтанен аборт.

3. Хидратация и балансирано хранене

Бременността е период, който изисква постоянно старание от бъдещата майка за спазване на отлична хидратация и разнообразен, балансиран откъм макронутриенти (въглехидрати, мазнини и белтъчини) режим. Той осигурява нужните за развитието на плода хранителни вещества, както и профилактика за майката относно поява на храносмилателни проблеми, като запек и рефлукс.

Периодът на подготовка за зачеване е много подходящ за изграждане на хранителни навици, които ще се запазят и по време на бременността. Най-честите проблеми, с които се сблъсквам в моята практика, са прекаляване с въглехидратни храни, недостатъчен прием на белтъчини, а също и с еднообразно хранене.

При добре изграден режим преди зачеването, дори през първия триместър да има промени в храненето поради гадене и повръщане, постепенно след 12-та седмица бъдещите мами могат да се върнат плавно към своето здравословно хранене. Също така, в периода преди зачеване, за доброто функционирането на яйчниците е важно присъствието на храни със силен антиоксидантен потенциал, като горски плодове, грозде, зеленолистни зеленчуци, цитруси и др

4. Подобряване на двигателната активност

Друго условие за успешно зачеване е добро кръвоснабдяване на ендометриума на матката, което зависи от редица фактори, един от които е двигателната активност. Доказано е, че заседналият начин на живот с недостатъчна физическа активност може да допринесе за тънкия ендометриум.

Дори да не се практикува някакъв спорт, ежедневното ходене, леките упражнения у дома или танци, разходки и други ще помогнат за по-доброто кръвоснабдяване на малкия таз. От друга страна двигателната активност, особено кардио тренировките и тези с тежести или собствено тегло, силно допринасят да се подобри контролът на теглото и кръвната захар

Виж още: Кратка йога практика за стимулиране на храносмилането

подготовим тялото за забременяване
Кредит: Freepik

5. Подобряване контрола на хронични заболявания и проблеми

Когато на лице са хронични заболявания е важно, до колкото е възможно, да се подобри техният контрол преди зачеването. Примери за такива състояния са тироидит на Хашимото, алергии, занижен имунитет, безсъние, депресивни състояния, хроничен запек и много други. Целим бъдещата майка да навлезе в периода на бременността в най-добро физическо и психическо състояние, като се има предвид, че някои от тези проблеми могат да се влошат допълнително в периода на бременността.

Също така, ако се ползват редовно лекарства или билкови добавки, например, за сън, за тревожност или за констипация, при бременност голяма част от тях не могат да се приемат. Тоест, бъдещите майки трябва, до колкото е възможно, да третират подобни проблеми преди бременността, за да не им създават допълнително главоболия по време на деветте месеца.

6. Изследвания

Освен посещение при лекуващия гинеколог, дамите могат да си направят профилактични изследвания, като пълна кръвна картина, биохимия, изследване на урина, ултразвук на корем и бъбреци, посещение при стоматолог и други, според конкретната медицинска история. Така, ако има някакви проблеми, те ще могат да се установят и да се третират преди зачеването.

Важно е да се обърне внимание на профилактиката на щитовидната жлеза и нивата на щитовидните хормони. Именно високите нива на TSH могат да бъдат проблем за успешно зачеване.

Все по-често се говори и за изследването за вродени тромбофилии, което обикновено се препоръчва при предишни спонтанни аборти, тромбози или при инвитро. дори да няма тези показания обаче, би могло да се направи профилактично.

Разбира се, има и редица други изследвания, които се извършват по препоръка на лекуващия гинеколог. Всички изследвания и резултати следва да се коментират с конкретните специалисти и да не се предприема рисково самолечение с добавки, билки и т.н!

Виж още: За бременността с тромбофилия от първо лице разказва Цвета Евтимов

7. Когато вече започнем опитите за зачеване

По темата за „по-бързо и успешно зачеване” можем да прочетем стотици съвети от народни поверия, през опасни билки и други. Като фитотерапевт искам да отбележа, че преди започване на опити за зачеване е изключително важно да се преустанови приемът на билкови чайове и фитопродукти, освен ако те не са изрично препоръчани от лекуващ лекар.

Важно е също така да се преустанови приемът на алкохол и да се намали максимално приемът на кафе. Прекомерният прием на кофеин, например, повече от едно кафе на ден, влияе негативно на кръвоснабдяването на маточната лигавица. По време и след овулацията, при опити за зачеване, жените могат да избягват интензивните тренировки и силното физическо натоварване, които биха могли да възпрепятстват до някаква степен имплантацията на оплодената яйцеклетка.

8. Емоционална нагласа

И за финал идваме до един от най-важните моменти в подготвката на всяка бъдеща майка за зачеване. А именно – нейното психологическо състояние. В забързания начин на живот, който водим, стресът ни е постоянен спътник, напрегнати сме, ядосваме се често и понякога излишно. Всичко това се отразява на метаболизма и хормоналния баланс. Когато обаче дойде моментът, в който се опитваме да забременеем, е важно да сме максимално спокойни, да сме оптимистично настроени към всичко, което ни предстои.

Позитивната нагласа, търпението, редовното практикуване на техники за релаксация са не по-малко важна част от всичко споменато за една бъдещата майка, която иска да навлезе спокойно в този нов прекрасен етап от живота си. Липсата на очаквания е нещо, към което също е добре да се стремим. Защото, колкото и бързо да ни се иска да се случи нашето чудо, то понякога може да се забави, дори да нямаме здравословен проблем. Забременяването не бива да се превръща във фикс идея, защото така само може да го забавим, колкото и странно да звучи.

Важно е да не сме напрегнати и изнервени, а да съумеем да се насладим на процеса. Мечтаният резултат няма да закъснее!

Виж още: 5 метода за себепознание, с които обикнах себе си

Кредит: Freepik

* Сайтът Mammi и неговите материали не са предназначени за лечение, диагностика или предотвратяване на заболявания. Всички материали на Mammi са написани само с образователна цел. Винаги търси съвет от своя лекар или друг квалифициран здравен работник за въпроси, свързани с медицинското ти състояние, както и преди да предприемеш каквато и да е диета, упражнения или други програми, свързани с твоето здраве. 

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии