Преходът от пелени към използване на гърне (или тоалетна) е значителна стъпка в израстването на децата и голяма промяна в ежедневието им – те трябва да усвоят цял куп нови умения, понякога без дори да разбират защо.
В тази статия ще разгледаме пет начина да подготвим и подкрепим детето за успешно научаване на гърне като въведем асоциации, разбиране, навици и процес.
Препоръчително е да започнем поне една седмица преди махането на пелените, най-добре месец или по-дълго.
1. МОДЕЛ НА ПОВЕДЕНИЕ
Малките деца усвояват умения най-ефективно като наблюдават нас и други възрастни около тях. Така се научават да използват прибори за хранене, да говорят, да ходят и стотици други умения.
Може би детето вече е идвало до тоалетната с нас, но сега може да започнем да разказваме малко повече защо отиваме там и какво усещаме в тялото. Например:
“Хм…имам усещане, че идва пиш. Ще отида до тоалетната, ти идваш ли? Ето, тоалетната е мястото за пиш и ако, сядам и се отпускам. Понякога отнема малко време, ще изчакам. О, май вече съм готова. Да, сега се чувствам по-добре! Искаш ли ти да пуснеш водата? Иха, как ми помагаш.”
Естествено, не е нужно при всяко ходене да водим детето и да изговаряме всяка една стъпка, но децата учат с повторение и гледане и с този процес им показваме няколко неща:
* Имам усещане в тялото и то ми казва, че скоро имам нужда да свърша нещо (може да говорим за това, дори когато отиваме сами до тоалетна);
* Може да отнеме малко време да се отпусна и нещата да се случат (когато дойде време децата да прилагат наученото, това може да им помогне да изчакат минутка на гърнето вместо да скачат веднага);
* Ходенето до тоалетна е полезно, после се чувствам по-добре.
Виж още: 7 основни грешки в приучването на гърне, които да избегнем
2. ВЪВЕЖДАНЕ НА ГЪРНЕТО
Хубаво е детето да свикне с гърнето преди момента, когато искаме да го използва. Нека първата стъпка тук да е да обясним какво е то. Например:
“Гърнето е малка тоалетна за деца.” или “Гърнето е като моята тоалетна, но по-мъничко, за да може и твоите крачета да са стъпили на пода, както моите.”
Може да включим детето в избирането на гърне като отидем заедно до магазина. Важно е гърнето да е съобразено спрямо размера на детето, така че двете крачета да са стъпили на земята, когато детето е седнало и колената да са на ниво НАД таза – това е оптимално за отпускането на мускулите на тазовото дъно и по-лесно изхождане.
После слагаме гърнето в тоалетната – така започваме да създаваме асоциации – “Гърнето е малка тоалетна” и “Гърнето/тоалетната е мястото за пиш и ако”.
Вече може да споменем гърнето, когато ние ходим до тоалетна – без натиск! Например:
“Ето, аз сядам на моята тоалетна да пишкам. Ако искаш може и ти да седнеш на твоето гърне.” Може да предложим на детето да седне по голо дупе като нас, но ако желае да остане с дрехи не е проблем. Целта тук е единствено детето да свикне с гърнето.
Особено подходящи моменти да отидем заедно до тоалетна и да насърчаваме детето да седне на гърнето са:
* Веднага след събуждане от сън (сутрин или след дрямка);
* След основно хранене (или междинна закуска ако детето е хапнало повече);
* След продължително (над 30мин.) седене (може детето да е седяло по време на игра или след седене в столче за кола)
3. ТОАЛЕТНАТА КАТО МЯСТО ЗА ИЗПРАЖНЕНИЯ
Допълнително повтаряме и затвърждаваме урока “мястото за пиш и ако е в тоалетната” по два начина.
* Първо, като започнем да сменяме пелените в тоалетната, ако детето може да стои стабилно право (или имаме място и желание да преместим масата за смяна не пелени)
* Второ, когато детето се е изакало в пелените, изхвърляме акото в тоалетната чиния и напомняме/обясняваме “Мястото за ако и пиш е в тоалетната”. Отново детето по желание може да участва като пуска водата и казва “чао” на акото.
Ако детето сяда и свърши нещо в гърнето, показваме как изсипваме урината и акото в тоалетната.
Всичко това помага детето да започне да се чувства по-комфортно в тоалетната и да свързва процеса на изхождане с тоалетната.
4. ИГРА
Без натиск или досаждане на детето, може да започнем да играем с играчки, които използват гърнето. Не е нужно да се ограничаваме само с плюшени мечета, бебета или кукли – камионите също може да ходят на гърне и да пускат пръст или гумените играчки от банята може да пускат малко вода в гърнето. Отново е хубаво играчката да казва за усещането, да търси тоалетната или гърнето, да се чувства по-добре след изхождане.
Как точно да действаме?
Когато играем заедно с детето, някоя играчка може да каже “Ооо…имам усещане…мисля, че идва пиш! Какво да правя? Къде да ходя?” Ако детето даде сигнал (може да е само посочване) за гърне или тоалетна, насърчаваме с “О, да, правилно, миличко, ти знаеш!” Ако детето не се сеща, може да подскажем “Дали да не го заведем на гърнето? Да видим ли какво ще стане?” Ще е най-интересно и забавно ако наистина играчката “пусне” нещо в гърнето – например зрънца ориз или няколко капки вода. Хубаво е да обясним “Ето, виж, зайко имаше ако! Как си сега, зайко? По-добре ли се чувства коремчето? О, супер.”
След като детето вече свикне с играта, може само да води играчките. Но ако не проявява интерес, не прилагаме никакъв натиск в тази посока.
5. КНИЖКИ ЗА ПОЛЗВАНЕ НА ГЪРНЕ
Още един чудесен начин да въведем темата за гърнето и защо и как се ползва е да четем детски книжки. Няколко предложения:
Една или две книжки са достатъчни. Може да е още по-ефективно ако сменим името на главния герой в книжката с името на детето – така детето още повече започва да си представя как то използва гърне.
След като приложите тези стъпки за подготовка може да видите как детето започва да показва повече интерес и разбиране и да се чудите кога е най-добрия момент за махане на пелените. Ако искате да се запознаете с признаците на готовност и да научите повече конкретни насоки за прехода от пелени към гърне, може да се запишете за безплатния уебинар тук „Как да научим детето на гърне с позитивно възпитание”. Фокусът ще е върху това как най-добре да подкрепим детето в изграждане на умения за самостоятелно ползване на гърне, включително:
* как да разпознаем кога детето е готово;
* как точно да реагираме на успехи и инциденти;
* няколко тактики от позитивното възпитание, които да ни помогнат да запазим силна и любяща връзка с детето през целия процес.
Уебинарът ще се проведе на 11 септември (неделя), от 15:30 до 17:00. Повече информация за него и за регистрация може да откриете ТУК.