На мен пролетта ми действа не само ободряващо, но и много вдъхновяващо! Вдъхновяващо за освежаване на гардероба, за нови обувки, аксесоари или нека си го кажем направо – настава време за покупки! С постоянно растящите цени на всички стоки и влошаващото се качество на голяма част от модните брандове, един бюджетен начин на пазаруване придобива глобално все по-голяма слава и то определено има защо.
Днес ще ти споделя своя опит как от абсолютния скептик се превърнах в един от посланиците на пазаруването от платформи за маркови дрехи втора употреба. Ще ти разкажа за своите находки, как избирам дрехите, как следя брандовете и от къде можеш и ти да си намериш истински съкровища на цени с до 70% по-ниски от пазарните. Да не забравяме и факта, че това е начинът на консумиране, който е значително по-безвреден за околната среда от пазаруването на нови стоки.
Бързам да кажа, че статията не е спонсорирана и всяко споменаване на бранд е свързано с личния ми опит! С екипа сме подготвили още няколко статии по темата, така че очаквайте скоро още полезни съвети и начини да пазарувате с умисъл и на изгодни цени.
Готова ли си? Да започваме! 🙂
Виж още: Мисия Еко Дом – Радостина Ганева ни идва на помощ
Какво се промени?
Ако погледнем статистиката и данните за вторичния пазар за дрехи и аксесоари, най-вероятно ще се изненадаш, че се намираме в един Ренесанс на продажбата на дрехи от човек на човек. И двигателят на този Ренесанс – ковид пандемията, разбира се. По време на пандемията в световен мащаб започва един сериозен подем на продажбата и пазаруването от платформи за стоки втора употреба, където можеш да намериш не само използвани вече дрехи, аксесоари и обувки, но и такива, закупени онлайн в грешен размер и неизползвани никога. Те се продават директно с етикети и оригинални опаковки на цена поне 20-30% по-ниска от тази в магазина.
Затворени дълго време вкъщи, голяма част от потребителите намират времето и желанието да снимат и продават свои дрехи онлайн. Като резултат статистиката показва, че през 2020 година около 36.2 милиона човека по целия свят са продали свои дрехи за първи път онлайн! От друга страна нарушените доставки и липсите в магазините карат голяма част от потребителите да потърсят желания от тях артикул в платформи за препродажба на стоки – цели 33 милиона са тези, които са закупили за първи път дрехи втора употреба онлайн!
И така започва един нов тренд на пазаруване, които, по експертни прогнози, се очаква да се засилва с големи темпове, а пазарът на стоки втора употреба да нарасне двойно за следващите две години в световен мащаб. И знаеш ли кои са едни от водещите потребители на този пазар – майките, разбира се! 🙂
Един от тези потребители бях и аз
Ако се бяхме заговорили преди пандемията за пазаруване от сайтове втора ръка, щях със сигурност да направя ужасена физиономия и да заявя с огромна доза увереност – „Абсурд!”.
Представата да си купя дреха или обувки от друг човек, беше свързана винаги с лошо качество, износени неща и лош търговски вид. Реалността днес обаче е съвсем друга.
При мен промяната започна с това, че открих човек, който спечели доверието ми. Случайно в Инстаграм попаднах на Татяна от Франкфурт, която има страхотен профил за продажба на курирани винтидж аксесоари и дрехи от луксозни марки. Спечели ме любовта, с която говори за всеки артикул, красивите снимки и вниманието, с което събира и обгрижва съкровищата си.
След известно време събрах смелост и си поръчах личен подарък – обеци на Dior, които са били собственост на изтънчена дама, работила за марката през 80-те години. Имах чувството, че си купувам не просто обеци, а част от историята. Пратката пристигна няколко дни по-късно в безупречен вид и с красива бележка, разказваща историята на предишния собственик. Скоро след това реших да повторя – този път с чанта, която трябва да ти призная, беше по-запазена от всички мои чанти, без нито един белег за използване.
Първите ми обеци от Татяна, които си взех за първия рожден ден на сина ми Най-любимата лятна чанта, отново от Татяна
И така, аз вече бях спечелена като потребител на пазара за стоки втора ръка. Започнах да следя профили в социалните мрежи, които селектират и препродават винтидж дрехи и аксесоари или нови, които са носени много малко. Открих и разпродажбите в реално време като инстаграм лайф, които следя като ново риалити предаване. Продавачите показват артикула, разказват историята му, казват размера и цената и секунди по-късно вече има първите надписи „Продадено” от потребители, които гледат на живо и наддават за луксозните артикули. Ако ти е интересно, можеш да последваш, например, Christos Garkinos, който предлага всеки ден подобна разпродажба на живо.
Търсенето на находки като хоби
След като дори Бела Хадид споделя в свое интервю как обожава да продава дрехите и аксесоарите си в Depop (платформа за втора употреба дрехи, обувки и аксесоари) и редовно следи рейтинга си, кои сме ние, че да не пробваме?
Моето хоби напоследък е да следя находки на любими марки във Vestiaire collective – една от най-използваните в Европа платформи. Започва като идея на група приятели от Франция да продават луксозни артикули, които не се използват и седят тъжно в гардеробите. Скоро след това инфлуенсърите припознават платформата като начин да продават своите гардероби, а днес е по-лесно от всякога да качиш свой продукт или да си закупиш нов за нула време. И тъй като сърфирането на подобни платформи се превърна моето ново хоби, споделям няколко съвета за успешното пазаруване от тях :
1. Важно е да знаеш какво търсиш
Ключът към успешното търсене на находки е да знаеш кои брандове да търсиш и в какви размери. Ако скролваш безцелно на начална страница на апликацията, шансът да намериш нещо, което да ти хареса е много малък. Затова започваш с конкретни параметри за това, което искаш.
Например, моя близка ми сподели наскоро, че в последните 10 години не си е купувала слънчеви очила директно от магазина. Стратегията ѝ е първо да пробва различни модели, да си хареса някой конкретен и след това да го търси в платформите за препродажба. Така спестява до около 60% от цената на очилата.
Разбира се, не ми отне много време преди да тествам стратегията ѝ. Отидох в магазина, харесах си очила на Prada и започнах да ги търся във Vestiaire collective. Открих ги веднага на значително по-ниска цена от тази в магазините, поисках допълнителна отстъпка от продавача и така ги взех с 50% намаление! Очилата пристигнаха в оригиналната си опаковка, като нови и сега не спирам да ги нося.
Виж още: 30 начина да спестим пари

Особено за обувки и дрехи е хубаво да си ги премерил и да знаеш какъв е твоят номер. Така например знам, че за рокли на Diane von Furstenberg влизам и в S, и в M, и спокойно следя находки в двата размера. По-долу е подаръкът, който си направих за 8-ми март – чисто нова рокля за 69 евро с етикети за 483 евро – направо двоен празник!
2. Настрой си нотификация за конкретните продукти
Най-разочароващо е да търсиш нещо конкретно и да се окаже, че си го изпуснал и някой го е купил преди теб. Именно затова голяма част от платформите предлагат възможността да си настроиш нотификации, така че в момента, когато някой качи артикул на бранда, който търсиш, с твоя размер, да получиш съобщения в апликацията или по имейл.
3. Винаги можеш да намалиш цената
Моята аматьорска грешка? Директно купувах, без дори да се пробвам да намаля цената. Винаги можеш да опиташ да предложиш по-ниска цена на продавача, защото обикновено самите те повишават първоначалната цена с цел да намаляват после.
Конкретно във Vestiaire collective има бутон „Направи предложение”, с който много лесно можеш да предложиш нова цена за артикула, а продавачът има 24 часа да я приеме, откаже или да ти предложи контра оферта. Много помага да провериш профила му, дали е продавал сходни артикули и колко най-ниско е падала цената. Това е добър ориентир, колко отстъпка можеш да изискаш.
4. Внимавай с пратките от Англия
Откакто Англия вече не е част от Европейския съюз, доставката и освобождаването от митница на пратки от Кралството е истински кошмар.
Трябва ти специален ЕОРИ номер (чието изваждане е изключително досадно), да попълниш редица документи, да платиш данък и реално пратката излиза златна.
Затова, при настройките за филтър на артикулите, добавям и „От Европа” и следя внимателно да не са от Обединеното Кралство.
5. Внимавай с кройката и материята
Големият проблем на онлайн пазаруването е, че няма как да пипнеш материята или да видиш как ти стои дадената дреха. Ето защо имам няколко правила при избора на дрехи, за да елиминирам максимално възможността да се разочаровам.
Много внимавам с памучни и изкуствени материи. Повечето се мачкат много лесно, а белите променят цвета си и изглеждат поовехтели. Няма по-голямо разочарование от това, да видиш голям бранд с дрехи от лоша материя, но се случва.
Друг голям проблем за мен са кройките. Моята структура е с тесни рамене и женствени (демек не особено слаби) дупе и бедра. Кройки от типа А-образни стоят прекрасно на слаби момичета, но при мен се получава акцент именно на зоните, които нямат нужда от акцент. Затова харесвам рокли тип Прегърни ме и такива, които подчертават талията.
6. Винаги проверявай условията за връщане
Много е важно да провериш и условията за връщане, защото някои сайтове предлагат безплатно връщане артикулите и връщане на цялата сума за покупката.
Други предлагат безплатно качване на артикул в твоя профил – тоест, ти да го продадеш безплатно, без да ти се удържа стандартната комисионна.

7. Ако нещо те съмнява – разгледай целия асортимент на продавача или плати за анализ на произхода
За финал, една от големите драми на марковите стоки е, че много често се фалшифицират. Това е и една от големите пречки за много хора да закупят именно марков продукт втора ръка.
Големите платформи разглеждат всеки един качен артикул преди той да бъде публикуван и не рядко отказват продукти, когато има съмнение за истинността им.
Vestiaire collective е от платформите, които, срещу допълнително заплащане, (около 15 евро) предлагат и услугата верифициране (authentication) на артикулите. Какво представлява тя? Артикулът се изпраща до техен специалист, които проверява всеки детайл, както и начина на изработка, за да гарантира истинността на продукта. Това е страхотен вариант да си осигуриш допълнителна доза спокойствие, особено когато закупуваш по-скъп продукт.
За по-бюджетните маркови покупки процедирам така – проверявам профила на продавача, какви продукти е продавал, какви са коментарите, ако има рейтинг – какъв е. Ако продавачът ми вдъхне доверие, тогава си вземам продукта.
За финал ще ти споделя нещо, което научих от моя свекър.
Когато си купуваш нещо ново – било то кола, маркова дреха или аксесоар, още в момента на излизане от магазина стойността му е намаляла с около 30%. Само докато излизаш, без изобщо да си го използвал!
Ето защо вярвам, че ни предстои огромна промяна в начина на пазаруване и консумиране! Вярвам, че все повече хора ще се замислят преди да си купят нови продукти, директно от магазина. Особено, когато алтернативните начини на пазаруване стават все повече и предлагат все по-страхотни находки. И ако аз – един изключителен скептик, се превърнах с един от най-големите фенове…какво спира теб да опиташ?