Лятото на 2020 година е. Видели лъч светлина в края на тунела, наречен „Ковид локдаун”, с мъжа ми напълнихме колата с детски играчки, храни и 8-месечно бебе и тръгнахме на море в Гърция, заедно с цяла торба наивни очаквания за „най-великото море” и колко забавно ще ни е с бебе. Да, ама не! Вместо идилия, на плажа имаше двама обезумели, натоварени с по десет торби всеки. Един мъкне детето, докато го друса да не реве, друг бута количката и тичаме заедно в галоп към два шезлонга…
До нас на плажа бяха наши приятели с тяхното дете и… бавачката им! Изглеждаха като олицетворението на Долче вита – майката спокойна, детето щастливо, бащата с питие в ръката.
Мисля, че тоталният срив за мен дойде около 10-тия сменен памперс, когато бавачката им, явно видяла моя обезумял вид, предложи да си поиграе с Алекс за десет минути. Най-хубавите десет минути на цялото море, няма да те лъжа! Десет минути, в които гледах в една точка и си казах: „Момиче, ти си в грешния филм!”.
Два месеца по-късно, с безценната подкрепа на госта в днешното интервю, ние се запознахме с леля Жени – крайъгълният камък в нашето малко семейство и причината да намеря сили и вдъхновение да стартирам свой проект. Днес, една година по-късно се радвам, че мога да ти представя Тина Балушева – жената, спомогнала за осъществяването на моята мечта и причината да открием нашата бавачка!
Виж още: 4 майки споделят тайната на успеха за работа от вкъщи с дете
Здравей, Тина! Много благодаря, че се съгласи да разкажем за теб и да споделим съветите ти, които помогнаха много на нас. Мога ли да те помоля за начало да се представиш?
Здравей, Стефи. Първо искам да ти благодаря за поканата да проведем този разговор.
Казвам се Тина Балушева и вече шестнадесета година съм в сферата на подбор на домашен персонал с моята агенция „Тина Ви”. Започнах, когато нямаше може би никакви агенции за подбор на персонал, а за домашната сфера съвсем. Минахме през много – добро и лошо, през кризи – финансови и здравни, но тъкмо това преминаване ме принуди да осъзная, че именно позитивите от работата ми са това, което неумолимо ме движи напред.
Не можеш да си представиш колко професионално удовлетворяващо е, когато имаме завършен процес на подбор и сме „наредили пъзела”, намерили сме точната частичка (кандидат), за да е животът на едно семейство добре подреден и спокоен.
Най-важното за мен е, когато партньорството с клиента ми позволява да минем през трудности, през някакво разочарование, ако щеш, но пък после да видиш, че се е случило за по-добро в крайна сметка. Много съм мотивирана, когато клиентът ми се е доверил и в трудностите. Това е удоволствието от работата, което ми помага на непредсказуемото място, наречено „пазар на труда”.
Как реши да се занимаваш именно с агенция за подбор на бавачки?
Всичко започна с личната нужда, когато се роди дъщеря ми. След навършването на година и настояването на работодателя да започна да мисля за връщане на работа, установих, че няма към кого да се обърна за помощ. Не знаех какво е добре да направя и също така си давах сметка, че има подводни камъни в процеса. Както обичам да казвам, знам кога е необходимо да си признаеш, че нищо не знаеш. 🙂
Така започна моето пътешествие в тази необятна сфера с наемането на персонал. Направих проучвания, интересувах се от практики, които са заложени в тази работа в Европа. Аз завърших образованието си там и бях убедена, че искам да предлагам услуга с такова качество. Направих го така и се водех от принципите, които ми помогнаха и бяха добри за моето собствено дете.
Всяка майка знае, че когато става дума за детето ти, правиш или искаш само най-доброто за него. Така беше и за мен,
не ми беше трудно да разбирам майките. Учех се да бъда майка, бях майка и работех с майки – тази отдаденост идва с лекота, когато мотивацията ти е такава.
Как да разберем, че имаме нужда от помощ с гледането на детето и колко по-рано да започнем с търсенето на подходящ човек?
Нямам някакъв конкретен отговор на този въпрос. Житейските ситуации са толкова много, колкото са и семействата на тази земя. Когато моментът дойде – няма съмнение в това.
Част от работата ми е, например, в някои случаи да установя именно този факт. Случвало се е и да посъветвам някого в противоположна посока.
Скъпо удоволствие ли е бавачката и какво трябва да знаем за цената на услугата?
За да не ви излезе „скъпо удоволствие” е важно да направите правилно профилиране на вашата нужда в самoто начало на търсенето. Когато се насочите към човек, който не е с „правилен” профил, при всички положения ще ви излезе скъпо, защото ще плащате и няма да сте удовлетворени от това, което получавате.
В нашата работа всичко се крие в детайлите. Но от друга страна, ако работодателят има нужда от ритъм на работа, който е нестандартен и консумира много от личното време, трябва да разбира, че това има своята цена. Когато кандидатът облекчава ритъма на живот и задълженията на семейството или родителя, съм сигурна, включително и от моя личен опит, че нищо не е скъпо, щом получаваш спокойствие. Това е нещо, което в динамиката на днешния ден, не може да се изрази с материални единици.
Можеш ли да споделиш, какво е важно да си изясним преди да започнем търсенето?
Това е крайъгълният камък в процеса и колкото и да искам, ми е невъзможно да дам точна рецепта за всяко семейство. Хората са индивидуалности, а ритъмът на живот е на практика несравним. Просто Дяволът се крие в детайлите.
Становище, което прочетете и харесате, като изказване може да ви подведе и да ви накара да вземете грешно решение или да тръгнете в грешна посока. Много често се случва в практиката ми, когато обсъждаме със семейството първоначалния профил, майката и бащата да са на различно мнение. Един честен и откровен разговор е едно добро начало, за да стигнем до положителен резултат за всички страни.
Понякога е важно да претеглиш не само техническите параметри на кандидата, но ползите конкретно за твоя ритъм на живот и конкретно за вашето дете или домакинство, за домашните помощници.
Можем ли да наемем бавачка на половин работен ден, само за няколко дни или в определени часове?
Ритъмът на работа се определя от нуждата на работодателя. Имаме клиенти, за които търсим и човек за почасови грижи, защото са на етап, в който нямат нужда от целодневна грижа за децата. Не можем да сме полезни за нужди, които не са предвидими. В смисъл, че ако тази седмица ангажират почасово човек и в следващите две седмици, примерно, не се налага да го извикат, аз не мога да повлияя на това, човекът да е на разположение.
Не даваме кандидати под наем за определени инцидентни нужди. Нашата работа е да намерим човек, който е мотивиран и полезен в определен ритъм на работа, било то и почасов, но в дългосрочен порядък.
Леля Жени дойде в нашия живот, когато Алекс беше почти на годинка. Колко най-рано можем да наемем бавачката?
Няма правилно или неправилно време. Важно е да се очертаят изчерпателно приоритетите на работодателя. Всяко време е подходящо, когато нуждата е назряла.
Виж още: Кога е време детето да започне да спортува?
Защо да се обърнем към агенция, а не да разчитаме на близки и познати? И как протича процесът по намиране на бавачка?
Случвало се е, и то много пъти, клиент да ми каже „Защо да ползвам вас, като мога сам да си пусна обява?”. Това ми е най-лесният въпрос – истината е, че нямате никаква идея за подводните камъни в процеса, както споменах в началото. Ние сме били във вашата позиция, буквално вече с над хиляда семейства и познанието за това как биха се развили взаимоотношенията, както между нас, така и между вас и кандидатите, дори само на база статистиката, е в наша полза.
Работодателят гледа и прави оценка от своя собствен опит, а ние стъпваме на база опит, придобит чрез личното обслужване на, както споменах нескромно, много над хиляда семейства. Това е с две думи и кратко обяснено. Иначе мога много да давам примери за товa как жената, която е гледала детето на ваша приятелка, се оказва човек, който ви натоварва и сте в специфична ситуация да сте зависима от нея; как на вашата роднина, с която сте решили, че ще е най-лесно да свикнете, се окаже, че не можете да направите забележка или такава забележка би довела до специфични семейни взаимоотношения и т.н.
Процесът при различните клиенти варира и зависи предимно от нагласата им. Пазарът на труда в тази криза се оказа не особено доброжелателен за работодателите в нашата, както във всички други сфери, разбира се. Ако предлагащият работа вече има този житейски опит, има „правилния” поглед, тогава и процесът е много бърз. С някои клиенти се налага да асистираме точно в тази посока на адаптация към сегашната динамика. Тогава всичко отнема много време и в допълнение често има и емоционални моменти.
Какви са изискванията на агенцията към кандидатите и как правите вътрешния подбор?
Ние нямаме конкретни изисквания и параметри.
Нашата работа е да влезем в кожата на работодателя, да го разберем правилно и да гледаме кандидатите през неговите очи. Необходимо ни е да виждаме и оценяваме плюсовете в кандидатурите персонално.
Един кандидат в дадено семейство може да е много сполучлива находка и крайно неподходящ за друг дом. Случвало ми се е да търся и кандидат без опит, защото работодателката имаше изключително силна нетърпимост към кандидати, които имат експертиза и биха давали насоки как да се случват нещата в нейния дом. Точно заради това нямаме изкуствено поставени изисквания от наша страна.
Примерен сценарий: Избрали сме жена, тя започва работа при нас, но скоро след това осъзнаваме, че не е нашият човек. Какво се случва?
Няма нищо страшно, това може да е даже част от процеса, за да кажете накрая с увереност: „Знам какъв човек искам или не искам!”. Стъпките, по които вървим в работата си, водят до дългосрочни ангажименти обикновено. Но имаме и ситуации, в които се налага да направим нови срещи поради това, че семейството не е доволно от човека или самата кандидатка се откаже по някаква причина. В крайна сметка, това се оказва пак част от пътя, за да стигнем до точния кандидат.
Към комисионната имаме изпитателен срок, който е с тази цел, да се проследят взаимоотношенията на двете страни. Когато имаме такава ситуация, се стараем да разберем от къде идва разминаването, за да не влезем повторно в този капан и да коригираме очакванията на едната или другата страна. Тук е важно да спомена, че за мен доверието и комуникацията с клиента е много важна. Ние можем да сме полезни само, когато работодателят осъзнава и приема нашето партньорство. Ние не произвеждаме кандидатите с определени технически параметри, ние напасваме две страни, които трябва да са взаимно доволни една от друга, за да имат дългосрочни взаимоотношения.
Колко години горе-долу бавачката остава със семейството, ако имаш наблюдения?
Това също е личен момент. Най-често се освобождава човек, когато детето тръгне на детска градина, когато започне да се социализира. При домашните помощници е различно. Там ангажиментите не са предизвестено приключващи в определен период. Има случаи, когато човекът остава до и след започването на училище на децата.
Наистина зависи от какво има нужда работодателят предимно и, разбира се, какви взаимоотношения са изградени с човека. От друга страна, при домашните помощници се налага смяна при промяна на местоживеене, часове на ангажираност и други подобни ситуации. В крайна сметка нали животът е това, което ни се случва между плановете, които си правим. 🙂
Виж още: 650 лв за втората година майчинство – ябълката на раздора между политици и… майки