fbpx

Връзката между емоциите и хормоналния дисбаланс

Хормоналният дисбаланс е нещо, с което почти всяка жена се сблъсква. Дори да е напълно здрава, има периоди от живота ни, в които хормоните бушуват и се отразяват както на физическото, така и на психическото и емоционалното здраве. Това е времето на пубертета, ПМС, бременността, раждането, пременопаузата и менопаузата.

През последните години все повече се говори за връзката между хормоните и емоциите. Не само хормоналният дисбаланс води до промени в настроението – тревожност, ярост, паника, депресия, но и емоционалното състояние влияе върху производството на хормони в тялото.

Виж каква е основната връзка между хормоните и емоциите, и си дай отговор на въпроса защо понякога се чувстваш тъжна, раздразнена или притеснена, без видима причина!

Как тялото те кара да чувстваш емоциите?

За да разбереш как тялото те кара да чувстваш различните емоции, обръщаме поглед към нейно величество ендокринната система. Тя има армия от жлези, която контролира потока на хормоните в тялото и ти помага да чувстваш.

Хормоните са химични състави, отделяни от жлезите, когато някой сетивен орган генерира импулс. Да предположим, че очите ти виждат магазин за обувки, който наистина харесваш. Как мозъкът ти разбира, че харесваш този конкретен магазин? Той има сегмент от паметта, който свързва предишни преживявания с настоящите визуални данни, получени от очите ти. Когато получи визуално изображение, мозъкът ти вече знае, че харесваш точно този магазина за обувки.

За да усетиш и изпиташ това щастие, мозъкът ти освобождава ендорфини. Това са хормоните за добро настроение, които означават общо благополучие и щастие.

Човешкото тяло използва ендокринната система за връзка с нервната система. Невротрансмитерите са пратеници за нервната система, докато хормоните са пратеници за ендокринната система. Хормоналният поток е свързан с невронната мрежа. Невроните предават информация за телесните функции на хипофизната жлеза, която след това задейства ендокринните жлези да увеличат или намалят производството на хормони. Тази система работи, въз основа на стимули от околната среда и влияе върху реакцията и емоционалното ти състояние.

Интересното е, че мозъкът не е освободен от ефектите на хормоните. Те се освобождават в кръвта и следователно могат да повлияят на функционирането на невротрансмитерите в мозъка.

Забелязала ли си как не можеш да се концентрираш и да бъдеш продуктивна, когато си подложена на силен стрес? Това е така, защото твоите невронни мрежи се променят от ефектите на хормоните. Някои хормони дори са в състояние да повлияят на протеиновата и ДНК структурата на мозъчните клетки.

Връзката между емоциите и хормоналния дисбаланс
Снимка: Freepik.com

Можеш ли да контролираш емоциите, като контролираш нивата на хормоните?

Зависи. Има хормони, чието производство е неволно, като инсулина, произведен от панкреаса – дефицитът на този хормон е основната причина за диабет.

Колебанията на естрогена при жените контролират техния месечен менструален цикъл. Въпреки че не си в състояние да контролираш отделянето на хормони, със сигурност можеш да им повлияеш. Това става чрез консумацията или регулирания прием на определени храни.

Познатото ръмжене на стомаха, когато си гладна, се причинява от грелин, хормон, който ти казва кога е крайно време да ядеш! Разтуптяното сърце и потните длани при стресова ситуация са резултат от адреналина, известен още като хормона „бий се или бягай“. Медитацията, упражненията и здравословната диета могат да помогнат за облекчаване на безпокойството и нервността, свързани с този хормон.

Хормоните са мощни вещества, които, дори в малки количества, оказват дълбок ефект върху здравето ти. Когато хормоналните състояния са небалансирани, емоциите могат да излязат от строя.

Производството на повече „щастливи“ хормони като допамин и серотонин, заедно с поддържане на позитивен и здравословен начин на живот, може да подобри цялостно ти здраве и благополучие.

Връзката между емоциите и хормоналния дисбаланс
Снимка: Freepik.com

Сексуални хормони и колебания в настроението

Половите хормони са най-мощните химически сигнали, засягащи мозъка. Те играят важна регулаторна роля по отношение на благосъстоянието ти. От пубертета до менопаузата преживяваш непрекъснат цикъл от хормонални колебания, които влияят на мозъчната химия и на настроението ти. Този физиологичен факт частично може да обясни защо депресията и тревожните разстройства са 2-3 пъти по-чести при жените, отколкото при мъжете.

Естроген – от паника до депресия

Естрогенът е комбинация от жизненоважни хормони, които подобряват репродуктивното здраве на жената. Без естроген женските репродуктивни органи няма да се развият напълно, което от своя страна ще се отрази негативно на способността за зачеване и раждане на деца. Тези хормони действат навсякъде в тялото на жената, включително частите на мозъка, които контролират емоциите.

Освен многобройните роли на естрогена в сексуалното здраве, той е известен като невростимулант с антидепресивен ефект. Когато е в нормални нива, подпомага производството на серотонин, което те кара да се чувстваш жизнена и щастлива. Твърде високите му нива обаче предизвикват дисбаланс в системата, който причинява симптоми на напрежение и тревожност. Някои жени с високи нива на естроген може да са предразположени към пристъпи на паника. От друга страна, ниските нива на естроген могат да доведат до епизоди на депресия.

Нива на естроген в женското тяло в различните възрасти/ Снимка: Freepik.com

Тревожност и дефицит на прогестерон

Съотношението естроген-прогестерон е пряко свързано с промяната на настроението. Когато нивата на естроген са високи, нивата на прогестерон са ниски, което води до изразяване на изключителна ярост, последвана от примирително и самоунищожително поведение.

Най-голяма концентрация на прогестеронови рецептори има в лимбичната област на мозъка. Това е центърът на емоциите и е наричан още „зоната на яростта и насилието“. Прогестеронът има успокояващ ефект върху мозъка, което предполага, че неговият дефицит може да доведе до тревожност.

Предменструалният синдром и следродилната депресия могат да възникнат при внезапен спад на прогестерона.

Стрес и хормони на щитовидната жлеза

Щитовидната жлеза произвежда няколко различни хормона, които имат мощни и широкообхватни последици за здравето. Основните хормони на щитовидната жлеза са тироксин (Т4) и трийодтиронин (Т3). Те реагират на хипофизния тироид- стимулиращ хормон (TSH), като част от сложната система на тялото, която регулира секрецията на ендокринните жлези.

Хормоните на щитовидната жлеза засягат всяка клетка в тялото, включително частите от тялото, които регулират емоциите.

Дефицитът на хормони на щитовидната жлеза инхибира невротрансмитерите на мозъка, което потенциално води до депресия. Хормоните на щитовидната жлеза също влияят върху нивата на кръвната захар и освобождаването на хормони на стреса – два фактора, допринасящи за колебанията в настроението.

Снимка: Freepik.com

Инсулин, глюкоза и колебания в настроението

Съществува връзка между агресивните, емоционални изблици и нивата на кръвната захар, особено при жени, страдащи от ПМС. Тези изблици се случват по-късно сутрин, след пропусната закуска, когато нивото на кръвна захар спада. Много жени също съобщават за объркване или забравяне по време на тези изблици.

Храната е пряко свързана с емоционалното здраве. Избягвай консумация на храни с висок гликемичен индекс (бяло брашно, рафинирани и подсладени зърнени храни), тъй като те са склонни да причиняват големи колебания в кръвната захар.

В заключение

Емоциите са сложна материя с голямо разнообразие от възможни причини или комбинации от фактори, които да ги предизвикат. Ако изпитваш емоции, с които ти е трудно да се справиш, ако те връхлитат изведнъж и дълго време не можеш да се освободиш от тяхната власт, провери дали причината за това не са хормоните!

Физическото и емоционалното здраве са жизненоважни за качеството ти на живот, добре е те да вървят ръка за ръка, така че не ги пренебрегвай.

* Сайтът Mammi и неговите материали не са предназначени за лечение, диагностика или предотвратяване на заболявания. Всички материали на Mammi са написани само с образователна цел. Винаги търси съвет от своя лекар или друг квалифициран здравен работник за въпроси, свързани с медицинското ти състояние, както и преди да предприемеш каквато и да е диета, упражнения или други програми, свързани с твоето здраве. 

Боряна Момчиловаhttp://patepisanici.com
Обичам думите, затова станах журналист, обичам движението, затова станах пътешественик. От тази любов се роди блогът ми „Пътеписаници", а професионалното ми пътешествие в медиите продължава. За мен е важно думите ми да имат смисъл и да вълнуват. Колкото повече пътувам, толкова по-ясно виждам, че няма нищо по-хубаво от това да бъдеш жена, майка, да създаваш уют и да даваш любов!

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии