fbpx

Как успешно да дигитализираме своя бизнес – въпроси и отговори със СуперХостинг.БГ

Рубриката ни „Мама предприемач” ни дава възможност да се срещнем с невероятни дами, които развиват своя бизнес в България и променят средата със своите усилия. Но от тях разбрахме и че предприемачеството идва с огромен пакет предизвикателства. Едно от тях несъмнено е онлайн присъствието и дигитализацията на бизнеса им. Затова се радваме, че за третия сезон на нашата поредица открихме перфектния партньор в лицето на СуперХостинг.БГ – най-голямата хостинг компания в България.

Самите ние сме техни доволни клиенти от години и сме се уверили от първа ръка в качеството на услугите им. Затова бяхме сигурни, че те са най-подходящата трета страна в разговора за дигиталното присъствие на всеки един бизнес, без значение на кой етап от развитието си е. Присъединявайки се към поредицата ни с експертното си мнение, СуперХостинг.БГ привлече вниманието на аудиторията ни и, съвсем очаквано, заваляха въпроси към тях. Един лайф се оказа недостатъчен да обхванем всички, затова направихме два, но май и те не ни стигнаха. 🙂

Тук можеш да гледаш записите от двата разговора, но решихме за по-голямо удобство да съберем на едно място всички въпроси и отговори, с които да бъдем полезни на всеки, който се опитва да се ориентира в дебрите на бизнес дигитализацията. Ще разбереш на достъпен език що е то хостинг, както и домейн, как да се сдобиеш с тях, как да ги използваш, как да защитиш сайта си от атаки, как да монитизираш блога си и много други.

Специални благодарности за Данилина Яркова, старши маркетинг специалист в СуперХостинг.БГ, която толкова изчерпателно и съвсем разбираемо ни обясни и най-сложните термини. За пореден път се уверихме, че за екипа на СуперХостинг.БГ клиентското обслужване е приоритет номер 1, което неминуемо е гаранция за успешен бизнес! След разговора с Дани се чувстваме много по-уверени в стъпките, които предприемаме в онлайн пространството и се надяваме ефектът и за теб да е същият!

Виж още: 20 майки предприемачи, променящи бизнес средата в България и една изненада

дигитализиране на бизнес суперхостинг
Данилина Яркова, старши маркетинг специалист в SuperHosting.bg
Здравей, Дани. Приготвили сме ти доста въпроси от нашите читатели, но преди да започнем с тях, кажи ни, моля те, за какво трябва да помисли всеки от нас, преди да си направи блог или сайт. Откъде се започва?

Първо трябва да се помисли за съдържанието и каква ще е аудиторията. Второ, трябва да се реши каква ще е платформата, която ще се използва.

Има няколко варианта за направа на блог. Най-използваната система за управление на съдържанието, когато хората си правят блог, е WordPress. Най-голям процент от сайтовете в световен мащаб са на нея, доста интуитивна е, дори за хора без опит с техническите платформи, но за нея е нужно отделно да бъде закупен хостинг. Може да си направите блог/сайт не само с WordPress, разбира се, но и с т.нар. Software as a Service (SaaS) решения, които са готови платформи тип приложения. Буквално се превежда „софтуеър като услуга”. Ние също имаме такава, която е много подходяща за личен сайт или блог – нарича се Сайт билдър

WordPress и Сайт билдър работят на различен принцип. При Сайт билдър вземате готово решение, готово приложение, избирате си темплейт, в случая ние имаме готов темплейт за направа на блог например, пишете статията, качвате я, без да са ви нужни кой знае какви технически умения. Тествате я безплатно за 7 дни, тя е на срочен, абонаментен принцип, вземате я за година например, след което си избирате и купувате домейн, а хостингът е включен в цената.

Когато избирате Software as a Service (SaaS) решение, независимо дали за блог, дали за онлайн магазин (такъв пример при нас е Shopiko), в цената се включва хостинг, имейли и всичко, което ви е нужно. Вие получавате една пакетна услуга и готов софтуър, платформа, на която да качите съдържанието, което имате

За стартиращи бизнеси важното е да се започне бързо и лесно, а по-лесен начин от Software as a Service решения като Сайт билдър и Shopiko, за момента, няма.

Разбира се, за направата на блог и сайт, има и трети вариант – да си платиш на фирма да ти го направи. Това е много добър вариант, ако имаш този ресурс и искаш да правиш нещо сериозно. Но все пак, ако сега стартирате, съветът ми е да опипате почвата, особено в случай, че имате колебания дали няма да се откажете и да тествате с WordPress или със Software as a Service решения.

Препоръчвам ви за повече информация статията от блога ни „Искам сайт, но не знам откъде да започна”.

Бизнесът ни се нуждае от сайт или блог – каква е разликата?

Не гледайте блог, фирмен сайт или онлайн магазин – всичко това са сайтове. Много бизнеси си имат блогове, които подкрепят. Блогът ни е огромна част от маркетинга. Ако си направиш например онлайн магазин с Shopiko, платформата ти предоставя и възможност да поддържаш блог към него. Не е нужно да стартираш нещо изцяло ново. Може сайтът, който в момента е само блог, да прерасне в повече, да качваш и друг тип съдържание. Може в блога да направиш нова страница, която да е онлайн магазин или портфолио, ако предлагаш някаква услуга. 

Блогът е нещо, което винаги ще е от полза. И ако човек е влагал години в това да разписва един блог, той се е индексирал в търсачките, има си аудитория, съветът ми е да не се загърбва просто така

А ако имаме добре развита и активна фейсбук страница на нашия бизнес, трябва ли ни изобщо уебсайт или онлайн магазин?

Да, трябва ни е краткият отговор. Трябва ни и фейсбук страница, трябва ни и сайт. Във всеки един момент собствениците на съответната платформа могат да решат да я спрат, може да се забрани, може да се сринат сървъри, може да се смени насоката на социалната мрежа, политиката ѝ. Това не е наша територия. Не знаем дали ще спрат Фейсбук и Инстаграм за Европа, това ще го видим с времето, но реално може да се случи. През годините фокусът на социалните мрежи се променя. До скоро всичко беше във Фейсбук, но вече не е. Младото поколение вече е в ТикТок. Не се знае след няколко години какво ще се случи. 

Сайтът обаче е наша собствена територия. Ние определяме правилата там. Не се съобразяваме с правилата на социалната мрежа. Социалната мрежа е пътеката до крайната ни дестинация, която е сайтът. Той вдъхва много повече сериозност, много повече доверие у нашите клиенти. До голяма степен изглежда несериозно, когато, вместо сайт, на клиента се предостави само Фейсбук или Инстаграм страница. 

Само през 2021-а година Фейсбук смени няколко пъти алгоритъма за това какво да ви се пласира в нюзфийда. Едва ли собствениците на страници следят всеки един ъпдейт и всъщност рекламите са основното, което потребителите виждат, органичното съдържание много по-трудно се класира и това е страшен минус за собствениците на бизнеси.

Уебсайтът и страницата в социалните мрежи са като чифт чорапи – имат смисъл, ако са заедно. Не може да използвате рекламния потенциал на социалните мрежи, ако нямате уебсайт.

 

Повече по темата може да откриете в блог поста ни „7 мита: страница в социалната мрежа vs собствен уеб сайт”.

Какво можеш да ни кажеш за онлайн магазина, как се създава и как се управлява?

Онлайн търговията има няколко аспекта, не е само онлайн магазинът. Той може да бъде готов и за два часа. С Shopiko например, ако си подготвил продукти, описания, снимки, визии, буквално за няколко часа с лекотата на това да направиш презентация в PowerPoint, можеш да имаш готов магазин. Към него има над 20 разплащателни метода, има интеграция с куриерските услуги, неща, които да ви улеснят. Но вие трябва да се подготвите за процеса на онлайн търговията.

Вие трябва да направите някои допълнителни стъпки, за които може да се консултирате с юрист и счетоводител. Ние също можем да ви помогнем донякъде, тъй като имаме онлайн предаване – SuperTalks, което вече две години имам удоволствието да водя. В него каним експерти от различни области. Ще ви препоръчам да гледате SuperTalks – епизод 25 и епизод 27, на тема „Счетоводни аспекти на онлайн бизнеса”. Има изключително полезна информация и съвети как да продаваш онлайн и да го направиш по изряден начин. Гледайте и епизод 15 с адвокат Николай Кискинов, който говори на тема „Уебсайтът и правните регулации”.

На блога ни може да намерите и много полезна статия – „Как да продавам онлайн без уебсайт?”, която ще отговори на въпросите защо всъщност уебсайтът е от ключово значение. Да, вие винаги може да си качите снимки на продуктите в социалните мрежи. Но когато искате да се възползвате от пълния потенциал на възможностите за онлайн търговия на платформи като Инстаграм и Фейсбук, вие трябва да имате уебсайт, който да бъде основата на тази онлайн търговия

Несъмнено обаче, създадем ли свой сайт, блог или онлайн магазин, ще възникват много въпроси. За какво и до каква степен можем да разчитаме на вас?

Може да ни се обадите 24/7, да се свържете с нас по чат на сайта ни, в социалните мрежи в чат, по телефон или да ни пишете на емейл. Нашите клиенти имат достъп и до вътрешна система, в която пускат запитвания и получават отговори. Имаме грижа за хостинга и инфраструктурата 24/7 и следим какво се случва със сайтовете ви. Ако срещнете проблем, веднага се свързвате с нас и ние ви съдействаме. Включително, ако не сте наш клиент, пак ще ви съдействаме безплатно, ако имате нужда от консултация

Пуснахме и нова услуга, която е WordPress поддръжка, с която да съдействаме на всички наши клиенти. Както споменах, клиентите ни, които използват WordPress, са най-многобройните, тъй като платформата дава много сериозни възможности. В момента дори имаме промоция на хостинг с безплатна WordPress поддръжка за една годинa. Ако вие нямате технически умения и не може да поддържате сайт на WordPress сами, то нашият екип ще ви съдейства с всичко необходимо

Дотук споменахме две много ключови понятия – домейн и хостинг. Нека поговорим повече за тях, като започнем с домейна. Какво всъщност представлява и какво трябва да знаем за него?

Домейнът е името на вашия сайт, което се изписва в лентата на браузера, за да се зареди самият сайт. Домейнът се състои от името на вашия сайт и разширението, което може да е .bg, .com и т.н. Комбинацията от двете прави вашия домейн, без който сайтът ви не може да съществува.

Съветът ми е името на сайта да е първото нещо, което регистрирате.

Домейнът не е голяма инвестиция. Цените варират от 2,75 лева за година до стотици левове, в зависимост от това какъв искате. В общия случай цената на домейните е под 90 лева за цяла година.

Няма проблем да имате домейн, без да имате уебсайт. Този домейн си стои ваша собственост и никой не може да ви го вземе. През това време си подготвяте сайта, подготвяте си продукти, но името си е ваше

Когато регистрирате домейн е добре да запазите няколко домейн разширения. Да речем най-популярните – .com, .bg, .eu. Това е превенция от конкуренция, понеже не знаете кой може да ви запази домейна с друго разширение и така да загубите клиенти.

Забелязваме тази тенденция последните няколко години – голяма част от хората предпочитат да си запазят няколко домейн разширения. Дори да не е веднага, с покупката на първия домейн, в последствие си вземат още няколко домейна. 

Каква е разликата между различните разширения?

Разликата е в предназначението на самия домейн, но не се ограничавайте само до това. Да речем .bg казва, че вие сте български бранд, който оперира на българския пазар и се цели основно на територията на България. Tова е националният домейн за България, той вдъхва доверие на всички у нас.

Но ако целта е вашата аудитория да бъде някъде в чужбина, дали за нея ще е най-подходящо домейнът ви да е .bg? Планирате ли да се разраснете? Може за България да използвате .bg, но за цяла Европа да използвате .eu. Няма проблем да имате различни домейни, според това на кой пазар оперира брандът ви, много брандове го правят. Няма проблем и да си купите няколко домейна и всички да зареждат едно и също съдържание. При .com имате обаче по-малко избор от свободни имена, тъй като е най-регистрираният домейн в световен мащаб и е голям шансът да е заето името, което сте си харесали.

При нас има над 350 домейн разширения, от които може да изберете. Много хора се колебаят между традиционен домейн като .com, .bg, .info или новите домейни като .online, .store, .site. Не можем да кажем кое е по-добре. Предимствoтo на традиционните домейни е това, че са по-разпознаваеми. По-лесно е, ако човек се зачуди или забрави, да пробва първо да изпише с .bg, .com. Aко пък изберете от новите домейни, това ще ви отличи и ако е хитро измислено, хората ще го запомнят.

Много е важно да изберете домейна така, че да се вписва във вашите цели. Ако правите блог, не си избирайте .store, защото не отговаря на дейността ви. 

Новите домейни влияят ли зле на класирането в Гугъл?

Не, не влияят. Няма значение затова как ще се представя сайтът ви за това какво домейн разширение ще изберете. В епизод 17 на SuperTalks с Геннадий Воробьов говорим за SEO и той също казва, че няма значение за това как ще се класира сайтът ви. 

А може ли домейнът да се изпише на кирилица и добра идея ли е?

Може, но не с всяко домейн разширение става. Имайте предвид, че аудиторията ви е най-важна,

ако вашата аудитория няма да се сети да изпише домейна на кирилица, по-добре не го вземайте на кирилица.

Но ако брандът ви ще звучи много смешно на „шльокавица”, тогава го изпишете на кирилица.

Ако регистрирате .bg домейн, да речем – mammi.bg, автоматично ви се запазва и еквивалентът му на кирилица. Той не е купен, не е ваш, но друг не може да го купи. 

Има ли значение дали има тире в името при избора на домейн или всякакви други знаци?

Най-важно за един домейн е той да бъде запомнящ се и лесен за изписване. Тирето до една степен би усложнило. Ако, разбира се, е много важна част от името на вашия бранд, ако е елемент, който не може да пропуснете, е хубаво да го има. Но хората са свикнали да изписват без специални символи. Спорно и Гугъл как ще приеме този домейн. Затова бих предложила да заложите на сигурно и да изберете домейн без тирета.

Освен това искам да ви споделя няколко съвета, свързани с избора на име. Най-важното е то да бъде кратко и запомнящо се. Прекалено дългите, прекалено сложните имена, съдържащи букви, които са трудни за транслитерация като ч, щ, ъ и т.н., затрудняват аудиторията. Освен това името трябва да говори и за съдържанието на самия сайт, то не трябва да се отдалечава много от дейността, от името на бранда ви.

Задължително включете името на домейна си в маркетинговата си стратегия. добре e да обмислите как може да го включите в рекламни кампании, в карета, в съдържание, което да използвате и което ще рефлектира върху изграждането на вашия имидж

И не на последно място, винаги регистрирайте домейна на ваше име, без значение дали използвате тирета, дали е дълго или кратко. Винаги на ваше име, не на името на колегата, не на името на приятеля, който ви помага за сайта, не на името на програмиста, който сте наели да изготви вашия проект. Много хора подценяват важността на това да регистрираш лично домейна си. Домейнът, хостингът, съдържанието на вашия сайт – това е ваша дигитална собственост, която е домът на вашия сайт

Ако имате фирма, добре е да регистрирате домейна си на името на фирмата, особено ако създавате и онлайн магазин. В последствие, документално, е важно този домейн да е собственост на фирмата, затова не подценявайте тази част. 

Трябва ли пощата на бранда ми да завършва с името на домейна ми?

Много е важно, ако имате бизнес и се отнасяте професионално към него, то вашите мейли да минават през мейл, който е асоцииран с домейна на вашия сайт. Тази услуга е безплатна и е включена в това да имате домейн и хостинг. Там, където е вашият сайт, там са и самите имейли.

При нас, когато имате домейн и хостинг, вие може да създадете неограничен брой такива имейл акаунти, за всички членове на екипа. Това вдъхва най-важното – доверие. Много по-сериозно изглежда, когато един бизнес се свърже с теб от неговия имейл към домейн. Това е вид брандинг. Ти не брандираш Гугъл – твоят бизнес в Gmail,  а брандираш себе си. Навсякъде, където изпращаш мейл, например от steffy@mammi.bg, хората виждат Стефи от mammi.bg. Освен това, когато използвате имейл към ваш домейн на вашия хостинг акаунт, вие получавате подръжка за този мейл, ние се грижим за вашата имейл услуга, вашият мейл да работи, така, както е защитен сайтът ви. И вие може да се обърнете към нашата подръжка, ако имате някакъв проблем. 

Направата на такъв мейл става изключително лесно. Нашите клиенти имат клиентски профил, както и контролен панел на хостинг акаунта, буквално с два клика – за кой домейн да ти е мейлът, избираш как да се казва и готово. И можеш да си го настроиш, за да го проверяваш на телефона, на различни мобилни устройства, на таблет, на Android, на Apple устройство, на Outlook и др. 

Освен това е и много по-защитено – имате премиум защита от спам и вируси, което е допълнителна услуга, която можеш да си активираш, за да може мейлът ти да е още по-защитен и да не получаваш досаден спам, който е и опасен

За какъв срок се взема домейнът?

Минималният период, за който може да се регистрира един домейн, е една година. Това е и най-честият период, за който хората регистрират домейна. Домейнът сам по себе си не създава сайт, има и други неща, които трябва да се вземат.

След тази една година си подновявате услугата. Не може да си купите домейна до живот. Ако не си подновите домейна след една година, вие губите този домейн. В зависимост от домейна има различни условия за подновяване – дали ще го изгубите веднага или ще се пази в период от няколко дни, за да може да го платите, това са спецификации на различните домейни. Но е хубаво, ако решите за една година, малко преди това домейнът да се подновява. Дори да го подновите няколко дни по-рано, няма да изгубите периода, просто ще удължите срока на неговата валидност с още една година

Повечето домейни, които могат да се регистрират на нашия сайт, могат да се подновят максимум за период от 10 години.

Дани, нека поговорим и за хостинга. Какво можеш да ни кажеш за него?

Хостингът е домът на вашия сайт. Понятието идва от думата host на английски и буквално означава домакин, стопанин. На практика

хостингът е срочен абонамент за ресурсите на даден сървър в определена хостинг компания, който има директна свързаност към интернет. Качите ли сайта си на хостинг, той може да се достъпва от потребители по целия свят.

Хостингът е самостоятелна услуга, но той може да е включен в някои услуги и не е нужно да го купувате допълнително. Чрез годишен абонамент той се подновява и сайтът ви не спира да е достъпен онлайн. Ако изберете SaaS услуги като например Сайт билдър или Shopiko, в цената е включен хостинг, не е нужно да купувате отделно. Сайт билдър и Shopiko не се инсталират на хостинг акаунт, вие просто си вземате услугата и в нея имате хостинг.

Както домейнът, така и хостингът е добре да бъде регистриран на ваше име или на името на фирмата ви, защото съдържа съдържанието на вашия сайт, всички ресурси, както и електронните ви пощи и цялата комуникация, която се води през тях. 

Какви видове хостинг има?

Най-разпространеният хостинг е споделеният хостинг. Получавате едно определено място за вас, затова се нарича споделен. При нас има три плана. Един за стартиращи (СуперСтарт), подходящ за съвсем малки проекти, които са one page и които са много в началото. Втори пакет (СуперПро), който силно препоръчвам за блог, той е най-избираният при нас, подходящ е освен за блогове и за фирмени сайтове, и за стартиращи бизнеси. И най-високият пакет за споделен хостинг е план СуперХостинг.

Преминавайки към по-висок план, това не означава само повече ресурси, от които да се възползвате, а означава повече възможности за развитие на вашия сайт. Вие получавате заедно с хостинга и много инструменти, които да ви помагат в управление на хостинг акаунта. Вземайки си план, който е малко по-голям от обема на вашия сайт в момента, вие си давате възможност проектът ви да расте. Да не се ограничавате, да ви е по-лесно управлението.

Освен услугата споделен хостинг, има услуги, които са по-висок клас, ако можем така да ги наречем. Вие може да получите изцяло самостоятелен сървър. Например при услугата управляем виртуален сървър (ManagedVPS) вие получавате целия сървър само за вас. Вие виждате по същия начин нещата, както при споделения хостинг, отново имате контролен панел за управление на този акаунт, отново в клиентския си профил виждате същите инструменти. Не ви затрудняваме, като имате цял сървър, напротив. Той е управляем, лесен за използване, но получавате много повече чисто технически предимства. Имаме екипи, които отговарят изцяло за тази услуга. И отново може да се свързвате 24/7 с нас за съдействие. Едни от най-големите онлайн магазини при нас използват такива услуги

Наскоро в блога ни направихме интервю с такъв наш клиент VITAMAG.BG, който ни сподели много интересна обратна връзка за развитието на своя онлайн магазин.

Услугата управляем виртуален сървър също има различни планове, които да отговорят на вашите нужди. Имаме и друга услуга, която е чист виртуален сървър (VPS), на който може да качите по-екзотични системи или в случай, че имате системен администратор, който да го управлява. Това е за по-големи компании и по-специфични услуги, трябва да имаш познания в това как да управляваш един сървър. 

За какъв период можем да вземем хостинг?

Може да се вземе за една година, може и за по-кратък период, например 1 месец, макар че това е много кратък период, за да изследвате идеята си. Понякога е кратък период и за да направите сайт. Една идея има нужда от време да узрее и да се развие, да достигне до аудиторията. Затова препоръчвам поне една година да си осигурите напред във времето за домейна и хостинга ви.

Имаме вече сайт, блог или онлайн магазин. Нека поговорим за защитата. как да се предпазим от онлайн атаки, които могат да навредят на нас и на потенциалните ни клиенти?

Това е много важна тема. Много хора си казват: „Аз имам малък стартиращ бизнес, никой няма да се сети да атакува моя сайт”. Но това не е така. Без значение дали сте малък, голям бизнес или корпорация – атаките се случват. Може атаката да не е насочена дори лично към вас, а да е масова, която обхваща и вашия сайт. Може да научете повече тук: „Малките сайтове: мишена ли са за хакерски атаки?”.

Първо и много важно е, че ние имаме система за сигурност и защита, разработена от нас, която пази клиентските ни сайтове и ги защитава от хакерски атаки. Нашата гаранция затова колко сигурна е защитата е, че при евентуална уязвимост на сайта и пробив, ние чистим безплатно сайта на клиента.

Нашите клиенти могат да бъдат спокойни, но истината е, че сигурността е споделена отговорност. Понякога ние няма какво да направим, за да защитим сайта, когато човек сам не се защити.

А в блога ни има няколко статии посветени на тема сигурност като „Седмица на сигурността”, „Нашата система за сигурност – преди и сега”, „Сигурността и защитата в интернет? Предизвикателството е прието!” и др.

Сега ще наблегна на някои основни неща (извън нашата система за сигурност и защита, която пази сайтовете) които вие може да направите, за да защитите сайтовете си. Задължително не пропускайте паролите. Хората често подценяват паролите, но никога не избирайте пароли 123456 или 0000. Тези пароли представляват много голям риск. Имаме автоматичен генератор на пароли, който може да ви помогне да си измислите достатъчно сложна парола, но винаги използвайте възможно най-сложни пароли, които не могат да бъдат лесно разбити.

Друг важен елемент е да обновявате системите и плъгините в хостинг акаунта си. Остарели системи и плъгини крият много голяма уязвимост за вашия сайт. 

Тук вече взе да става сложно. Какво имаш предвид с това?

Ако сайтът ви е на WordPress, както във вашия случай например, добре е регулярно да се ъпдейтва. В предишна версия е имало някаква уязвимост, която хората, които поддържат системата, са коригирали и вече трябва да се премине към нова. Същото е и с плъгините – например имаш плъгин за коментари или банери, но вече не го използваш и го забравяш в хостинг акаунта си, но той също не се поддържа и крие някаква уязвимост, която може да представлява опасност за този хостинг акаунт. Затова е хубаво да държим хостинг акаунта си чист от такива системи и плъгини, които не използваме, съответно да ги трием. А тези, които използваме, винаги да бъдат обновени до най-новата версия

В хостинг акаунта може да приложите допълнителни защити на директориите, както и винаги да правите backup! Ние имаме инструмент backup мениджър, с който много лесно може да си направите backup на сайта или да свалите вече наличен. Но е хубаво сайтът винаги да има актуален backup. 

Преди да обновите версията на WordPress или да направите някаква генерална промяна, която може да промени визията или работата на сайта ви, е добре да направите един backup на версията, която имате в момента, за да го имате като сигурен вариант, ако случайно нещо се обърка.

И друго много важно е SSL сертификатът! В лентата на браузера, вляво, има едно катинарче. Когато катинарчето е затворено, значи сайтът има SSL сертификат, което означава, че той е защитен и може да си въведете данни и да знаете, че този сайт не е опасен за вас. Браузерите показват предупредителни съобщения, когато се опитате да отворите сайт, който няма SSL сертификат. Той криптира връзката между информацията, която се подава от сървъра към клиента, който отваря сайта и съответно обратно, когато той си въвежда лични данни, банкови карти и т.н. 

Има различни SSL сертификати, но при консултация с нашия екип, ние ще ви консултираме кой е най-подходящият за инсталиране на вашия сайт. Но той е много важен елемент, особено ако искате посетителите на вашия сайт да се чувстват сигурни на него. 

Как можем да разберем, че сме жертва на хакерска атака?

Ако получаваш странни коментари, регулярно, които са със странно съдържание, без връзка и едва ли са по темата, на която пишеш или за продукта, който предлагаш. Това са т.нар. спам коментари. Те могат да се ограничат по-различни начини. Винаги съветвам хората, които не разбират, да се консултират с нашия екип. Като съвет мога да дам да се активира т.нар. Captcha код за сигурност. Думата може да не ви говори нищо, но на нашата help страница може да научите повече. Кодът за сигурност се използва за блокиране на спамери и автоматични скриптове, т.нар. ботове

Когато ставате жертва на спам на вашата електронна поща има няколко белези, които да гледате. Когато имейлът не е в отговор на ваше действие, например. Важно да проверявате от кого е мейлът, макар че и тази информация може да се манипулира. Съдържанието на имейла също може да говори много. Правопис, пунктуация, понякога текстът е преведен с автоматичен преводач и няма логика в него. НЕ отваряйте никога препратки! НЕ сваляйте файл от имейл, който не очаквате, защото може да съдържа вирус, който не само да направи нещо с пощата ви, но и да зарази съдържанието на вашето устройство. 

За финал нека обсъдим и една особено важна тема, която вълнува всички, а именно как можем да печелим пари от сайта си?

Има няколко базови начина, по които да се монитизира дейността на един блог. Първият е с рекламни площадки, имате място за банери, продавате го, независимо на Гугъл или на някой рекламодател. Другият начин е с рекламно съдържание, което създавате. Чисто текстово, ако имате блог, може да пишете на теми, които са интересни на аудиторията ви и ако аудиторията на един рекламодател се припокрива с вашата и може да си бъдете взаимно полезни.

Съветът ми е да бъдете много внимателни с рекламите, за да не подразните аудиторията си. Важно е те да бъдат тематични, да бъдат такива, които ще са от полза на аудиторията ви, а не в съвсем различна сфера.

Търговската дейност е другата опция – да имате продукт или мърч и да ги продавате на своите фенове. Това е и начин, по който аудиторията ви може да ви подкрепи. 

Трябва ли да имаме реклами в социалните мрежи за целта?

Като си направиш сайт, трябва да направиш някакви действия, така че да доведеш трафик на него, той няма да дойде от само себе си. Хората няма как иначе да разберат за сайта ви. Съответно за класирането в Гугъл, за да започне да се появява на по-предни позиции по ключови думи, също се изисква известно време и работа по въпроса. В епизода ни с Геннадий Воробьов, в който говорим за SEO, ще намерите много полезни съвети как сайтът ви може по-лесно да се класира в Гугъл и как да подобрите представянето си още при пускането му

Рекламните канали сами по себе си не са достатъчни за съществуването на вашия бизнес. но те са необходимост, за да докарат трафик на вашия сайт и за да изградят вашия имидж дълготрайно и вие да останете в съзнанието на вашата аудитория.

Рекламните канали, водещи повече трафик в началото, могат да доведат и до по-бърза индексация на сайта ви. Те са пътят, а сайтът е вашата крайна дестинация, добре е двете да се различават. Без реклама нито един бизнес не може да съществува, нито без комуникационна и маркетингова стратегия

Ако сте стартиращ бизнес, залагайте на най-разпространените рекламни канали – Гугъл, Фейсбук, Инстаграм и голямата мрежа от приложения, които също са рекламни площадки на Фейсбук рекламата. Партньорствата също са много добър вариант за рекламиране на вашия сайт – хора от същата или подобна на вашата сфера.

_______________________

* Материалът е реализиран в партньорство със СуперХостинг.БГ, които споделят мисията ни да подкрепяме майките предприемачи и техните бизнеси.

Полезни статии, от които може би се интересувате

Коментари

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Най-четени статии